zondag 1 augustus 2010

Vakanties

Afgelopen zaterdag was het 'zwarte zaterdag', de dag dat veel mensen naar hun vakantiebestemmingen gaan. Gek is dat: mensen weten dat er op deze dag enorme files staan, maar toch gaan ze, alsof de files waar ze in komen te staan een soort eikpunt is van de beginnende vakantie. Deze mensen staan waarschijnlijk graag in de file en of zijn dit gewend.

Nu de recessie nog steeds gaande is heb ik mij eens verdiept in hetgeen een gemiddelde vakantie doet aangaande euro's. Hierbij ben ik van een gezinssituatie van vier personen, die toch enigzins comfort willen en veertien dagen een huisje huren op een doorsnee vakantiepark in het buitenland. Van deze veertien dagen worden er zeven dagen buitenshuis gegeten, de andere dagen wordt er zelf gekookt.

Voor een redelijk comfortabel huisje binnen een park ben je zo'n kleine €2000,- kwijt, dan moet je rekenen voor het buitenshuis eten ongeveer, € 420,- (consumpties niet meegerekend)
Voor de resterende dagen, zelf koken: € 80,-
Resterende kosten, globale schatting: € 300,-
Reken voor de brandstof zo'n € 200,-
Dan ben je voor een vakantie binnen het hoogseizoen ongeveer minimaal € 3000,- kwijt.
Laat het nu wat minder of meer zijn, de huisjes zitten allemaal vol, wat dan recessie?
Voor zo'n bedrag een vakantie willen vieren zonder 'mooi weer garantie en zonder burengerucht garantie', vind ik gevaarlijk, ik zou een verzekering willen kunnen afsluiten waarbij je tegen slecht weer verzekerd bent en ook tegen teveel lawaai van medevakantiegangers zou ik mij willen verzekeren.

Wat je wel ziet gebeuren is dat de eethuizen niet vol zitten tijden lunch en diner. Ook dit is wel te verklaren, de enigzins op het toerisme aangewezen horecabedrijven durven binnen deze periode hun prijzen nog steeds op te schroeven en dat is verkeerd, je kunt beter een 'plate du jour' introduceren voor een tientje, waardoor je de vakantiegangers tegemoet komt en je eetgelegenheid vol komt te zitten.
Ik denk niet dat vakantiegangers zitten te wachten op culinaire hoogstandjes binnen deze gebieden.
De plate 'du jour' zou authentieke gerechten moeten bevatten die acceptabel en herkenbaar zijn voor het doorsnee gezin, ja dan, dan zit je iedere avond vol binnen het seizoen.

Nu nog wordt de filosofie van de vakantieganger fout benaderd, voorheen maakte het de vakantieganger niet uit wat iets koste, het vakantiegeld was binnen met misschien nog meer extra's als zijnde de bewaarde belastingteruggave. Het maakte niet wat iets koste, men ging puur gevoelsmatig te werk, grenzen vervaagden.

Niet meer, de huisjes kunnen volzitten, evenals de campings, maar de eethuizen niet en dit houdt in dat er zelf gekookt wordt en of de snackhutten zitten constant vol.
Er wordt beknibbeld en ik denk op het eten!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten