donderdag 26 augustus 2010

Duurzaam

Vanavond een uitzending van de 'keuringsdienst van waarde': Over duurzame vis!
Ook wij binnen de horeca houden ons hiermee bezig, maar waarom eigenlijk, als je ziet dat binnen de veilingen van verse vis hier zeer nonchalant mee omgegaan wordt.
Er zijn diverse keurmerken, maar het maakt de verkoper in principe geen drol uit of het nu duurzaam is of niet. Weet wel dat sommige keurmerken alleen staan voor aanbevolen vangstperioden, maar dat heeft geen impact voor de Nederlandse horeca want die werkt met seizoensproducten! Of toch niet?

Duurzaam, Eco en biologisch de garantie voor verhoging van verkoop binnen de horeca, je lacht je rot!!
Alle bovengenoemde kwalificaties zijn duurder betreft inkoop dus ook betreft verkoop en dan vraag ik mij af: is de consument bereid om meer te betalen? En wat kopen wij binnen de horeca eigenlijk in, wie verschaft deze predicaten en wat zijn de maatstaven!
Weet je wat ik denk, je kunt nimmer voldoen aan de vraag vanuit de horeca aangaande deze producten.
Conclusie: wie werkt met deze predicaten, is kleinschalig of: Ontwetend over de maatstaven, is duur, naait de consument en of wordt zelf genaaid!!
Dat leveranciers genaaid worden maakte ik vandaag nog mee: Er werd mij een kilo truffels aangeboden voor € 145 en dat is genaaid willen worden, ik denk dat deze leverancier wordt genaaid door een Chinees!

Weet je waar je beter energie in kunt stoppen: In de opleidingen, leer onze toekomstige vakbroeders koken, maar dan wel met een klassieke basis, dan worden wij leermeesters ook niet meer genaaid!! Duurzaam opleiden, het nieuwe opleiden, ik wil mijn kop wel uitsteken, zonder Eco en of Biologisch te zijn.
Boter en bloem (roux), wil, respect, motivatie, inspiratie en doorzettingsvermogen, de nieuwe duurzame ingrediënten binnen koksopleidingen.
Deze nieuwe opleiding binnen het MBO noemen we 'koken zonder decor', voor toekomstig vakbekwame koks, die van de hoed en de rand weten en hierdoor duurzaam zijn.

Vraag jezelf eens af wat je privé eet en waar het vandaan komt!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten