maandag 8 februari 2016

kookwedstrijden... #relativeren

Kookwedstrijden koken is geen beroep... je kunt en of mag van een bedrijf een wedstrijd koken, zo heb ik dat altijd ervaren. Ik vond het mooi om op deze manier een bedrijf op de kaart te zetten, niet meer en niet minder. Won ik een wedstrijd dan werd de pers er bij gehaald door het bedrijf en dan konden we glunderen, ze hadden weer van ons gehoord.
Vaak maakte ik niet eens gebruik van hetgeen ik gewonnen had, niet uit arrogantie, maar we hadden de wedstrijd gedaan en dan was het over, dan wilde ik weer dienst. 

'k was verslaafd aan kookwedstrijden, ons bedrijf ook, we kookten overal in Nederland, de brigade was geïnspireerd en we gingen tot op het bot. Hotel Wesseling had geen sterren, maar velen wisten van ons en dat was mijn doel, ze hoorden van Wesseling. Ik genoot met beide poten in de modder, dit speelden wij klaar, wat een drive voor mijn keuken en mijn koks

Later genoot ik meer van de podiumplekken van mijn koks, dan dat ik daar stond, met kippenvel op de armen zag ik ze dan staan op het podium en dan was ik trots, erg trots omdat zij ook tot op het bot gingen. Hotel Wesseling werd een verzamelplaats van wedstrijdkoks, maar iedereen wist, dat wedstrijden koken niet het walhalla was. Met alleen maar wedstrijd-koken kon je de schoorsteen niet laten roken, ze moesten relativeren.

Dat er tegenwoordig wedstrijden zijn die injecties nodig hebben per land van soms wel een ton verafschuw ik, behalve als er een beroep zou zijn onder de noemer 'wedstrijdkok', een beroep als een 'popster', maar helaas dat is er niet.

Het gevoel dat er ooit was, gewoon laten zien en trots zijn op wat je wilt laten zien moet een drive zijn, niet meer en niet minder, een kookwedstrijd is een gezonde vorm van sport, maar het is geen sport vanuit de basis, het is een inspiratiebron binnen keukens en heeft een inspirerende rol voor jonge vakgenoten, die binnen de wedstrijdarena's vaak hun voorbeelden tegenkomen en als deze mensen er dan open voor staan, hun even het oog of de hand te gunnen.. dan is het klaar

Dan wordt een wedstrijdplein een feestje en dat was en is waar we voor staan.... uit je dak gaan als je wint, maar win je niet dan alsnog ben je een winnaar, je hebt gekookt... mensen geïnspireerd..




Geen opmerkingen:

Een reactie posten