dinsdag 9 februari 2016

#nostalgie

Nostalgie is binnen mijn woordenboek 'het terug verlangen naar eerdere perioden' veel mensen zullen dit herkennen. Vroeger was alles beter, vroeger deden we het zo en zo, veel beter dan nu. Ik ben zelf ook zo'n lul die deze gedachten nog wel eens heeft. 


Denken, mijmeren over hoe het toen was, over het koken, over het onderwijs, over het vroeger, maar ik realiseer mij wel dat vroeger nimmer meer terugkomt, we leven in het heden, wij hebben geleerd van vroeger, maar de volgende generatie leert van het nu.

Soms vind ik dat kloten, want wij konden koken denk ik soms, wij luisterden naar de Stones, de Golden Earring, we hadden daar een gevoel bij. Mijn kinderen weten van de Stones, maar zonder mijn beleving en zo gaat dat binnen levens. Kan ik de Stones opnieuw laten beleven met mijn beleving, denk van niet.... het is anders geworden. Kunnen wij opleidingen opnieuw herzien naar de oude waarden... nimmer.... we moeten omgaan met het nu...

Norbert haalt op zijn blog de technieken aan van voor de schermen binnen een restaurant, sauzen aan tafel, fileren aan tafel... pure nostalgie, mooi, maar ik denk persoonlijk dat de jeugd hier niet meer op zit te wachten, want die weten niet eens meer dat de rolling stones een toonaangevende rockband was, dus van de oude garde binnen de horeca  en van voor de schermen weten ze al helemaal niet meer van vroeger.... enkel van het nu...
Toch denk ik dat nostalgie wel bindkracht kan hebben binnen generaties, 'k denk dat Maastricht misschien wel een bedevaartsoord wordt van hun, die een geschiedenis hebben en willen koesteren... mocht dit fenomeen zich daar willen laten etaleren.

Nostalgie... krijgt binnen mijn vocabulaire een andere definitie: 'laten wij koesteren van wat we ooit hadden' , maar laten we hopen dat de nieuwe generatie straks ook kan 'nostalgeren' met hun waarden, waarden die nu gelden...en daar moeten wij positief mee omgaan.... wat geweest is, is geweest, we gaan verder met onze herinneringen... en die kun je koesteren...maar we moeten ons wel aanpassen aan het 'nieuwe'... meegaan... en een nieuwe nostalgie creĆ«ren  voor te komen generaties...zodat zij deze later ook kunnen koesteren...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten