donderdag 25 februari 2016

Gericht koken, maar altijd met #passie

Vanaf aankomende maandag is het een feit, dan werken mijn broer en ik officieel samen binnen de vakantieparken. de try-outs zijn gedaan en die waren goed, meer dan... 
In Paasloo wordt volgende een begin gemaakt met een unieke kruiden, bloementuin binnen Park de Weerribben en we hebben één van de eerste rookovens van Veltman vis in bruikleen gekregen voor op het terras. We zullen koken voor de gasten, luisteren en daarmee aan de slag gaan, het voorwerk is gedaan de afgelopen jaren en nu kunnen we de keuken verder gaan uitbouwen. Het is eigenlijk niet te geloven, maar toen ik de rookkast, met iets roest zag staan vanmorgen binnen Paasloo, begon mijn bloed te stromen en ook dat van mijn broer. Wat een paling hebben we vroeger gerookt en dan gebeurd er iets, ik wil dat terug, we hebben alle twee de know how, maar dan ook voor eigen gebruik en zie daar, daar staat een 'zwarte dame', oude tijden zullen herleven, morgen halen we de eerste palingen, zullen hen schrobben, pekelen, drogen, roken, verpakken in plastiek en met oude kranten. Een half uur mogen zij rijpen en dan zo van de graat de mond in... 







Het slapen zal moeilijk worden, want ik probeer herinneringen terug te halen over de pekelbaden, de droogtijd aan de waslijn, de rooktijd, de warmte en de gaarheidscontrole, maar eigenlijk maakt dat niet uit, zodra het eikenvuurtje gestookt wordt, komen de herinneringen terug. 

Binnenkort even naar de neef van Jolanda, Eef Stel, om de beplantingsschema's van de kruidentuin door te nemen en dan gewoon alles laten gebeuren, maar we gaan er wel een bijzonder vakantiepark van maken betreft de keuken, daar zorgt de horeca-exploitant anders wel voor, dat is zeker.... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten