donderdag 18 februari 2016

Weet u wat een kookwedstrijd binnen Nederland betekend...

Honderd jaar geleden stond ik ineens te koken binnen een kookwedstrijd die werd beoordeeld door een jury waarin mensen zaten over wie ik alleen maar droomde. Ik werd ineens beoordeeld door één van mijn voorbeelden Cas Spijkers.... Jezus, wat een ervaring en wat was ik zenuwachtig. Ik won toen geen prijs maar dat maakte mij niet meer uit, ik had Cas Spijkers ontmoet, hem de hand geschud en hij vertelde mij wat ik anders moest doen, dat heb ik toen gedaan en warempel het werkte.

Bij vele landelijke wedstrijden kookte ik, echter niet gefocused om een prijs te krijgen, nee, ik wilde laten zien wat ons 'keukentje toen' kon en voor stond. Godverdomme wat was ik trots op al die bekers, liet een kastje maken om ze in te zetten. Wat was de eigenaar van het establishment trots en dan was ik nog trotser, de mensen hoorden van ons. We hadden de beste leerlingen van de opleidingen die bij ons pasten, we kookten ons de ballen uit de broek en ook de bediening werd geraakt.  Wat een motivatie kreeg ik van de mensen om mij heen en die waren belangrijk, niet ik. 

Honderd jaar later werd ik gevraagd om binnen de organisatie plaats te nemen binnen een evenement wat voor mij heel belangrijk was om jonge mensen te inspireren, natuurlijk ga je dat dan doen, ik genoot van de mensen binnen mijn keukens die prijzen behaalden en troostte hen die geen prijs kregen. Het meedoen is belangrijker dan het winnen, mocht je winnen dan moet je er gebruik van maken.

Kookwedstrijden zijn belangrijk om jonge mensen te inspireren en te motiveren, maar weet, het is niet zaligmakend, iedere deelnemer steekt zijn of haar kop uit boven het maaiveld en daar heb ik respect voor. EvenTT Culinair bied een plek voor mensen die de durven en ook daadwerkelijk doen.

Ik ben blij dat ik onderdeel mag uitmaken van de organisatie, mag graag observeren en relativeren, we hebben dit jaar heel mooie wedstrijden gehad, volle pleinen, behepte deelnemers, het was anders hoorden wij.... het was weer beter dan vorig jaar... en deze weg gaan wij bewandelen. 
De gezelligheid ontbreekt zei een persoonlijke vriend tegen mij en mijn vrouw beaamd dit, ik luister naar beide en mijn conclusie is dat dit klopt. Dit heeft echter niet met een beurs of een plein te maken, maar met een spontaan gebeuren tijdens een beurs en na een beurs, de 'after-party's', die zijn nu iets kleinschaliger, maar in mijn ogen niet minder gezellig, wel is het zo dat iedereen ouder wordt en daardoor, soms iets wijzer, met een knipoog.

Mijn vriend heeft iemand uitgekozen voor een prijs en deze persoon slaapt hierdoor het hele jaar niet meer,




Iedereen is een winnaar, soms gaat het goed, soms niet, Marcel komt elk jaar weer, soms in de prijzen soms niet en dat geeft voor mij aan wat een kookwedstrijd betekend en nu wordt hij ineens een bekende Nederlander.... u leest over hem in de Culinaire Saisonnier. Ik bedank zijn gezin... (persoonlijk) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten