woensdag 20 januari 2016

Wie durft nog alleen te koken #wedstrijden


Al diverse jaren mag ik deelnemen aan de organisatie van EvenTT Culinair... een zijtak van de horecabeurs Horeca EvenTT die al diverse jaren gehouden wordt binnen de TT Hal in Assen in februari. Ik ben daar trots op, nog steeds omdat ik weet dat culinaire wedstrijden een zeer motiverende werking hebben op jonge talenten.... 

Toch stelt het mij al enkele jaren droevig dat er vanuit ons vakgebied maar een weinig mensen zijn die hun hoofd durven uit te steken, onze wedstrijden zijn vaak druk 'bevolkt' maar de één der belangrijksten... gaat moeilijk...  Terwijl deze wedstrijd altijd bestond uit twee disciplines, een koude schotel en daarna een a la minute lunch hebben we de koude discipline ervan af gehaald, kook een lunch met aangegeven producten en zet het bedrijf neer....

De Wynand Vogel Bokaal.... een wedstrijd ooit in het leven geroepen om een topwedstrijd te kunnen vormen binnen Nederland verkrijgt de laatste jaren moeilijk deelnemers... en dat benauwd mij... want dan wil ik weten waaraan dat ligt.... de hoofdprijs is € 5000 dus daar zal  het niet aan liggen....  alle finalisten krijgen  €250 onkostenvergoeding dus daar ligt het ook niet aan....

Ik denk dat er geen kok (chef) is die nog alleen een wedstrijd durft te koken, helemaal niet uit het zogenaamde topsegment.... alleen koken kan niet meer, Amsterdam had hiervoor een oplossing, sterrenchefs met aanhang die iets deden (waren er ook maar zeven).... waar ligt dan de verantwoording, die kun je afschuiven als chef...


EvenTT Culinair heeft een gedegen geschiedenis met een een heel ander karakter... ooit waren er de wedstrijden binnen Zuidlaren... ''De Salon Culinaire" heel Nederland streek hier neer binnen de maand februari... drie dagen lang gingen vakmensen hier tekeer binnen talloze disciplines.... 't was gezellig en het was een ontmoetingsplek.... der vakgenoten...



EvenTT Culinair is dat nog steeds... vele wedstrijddisciplines, waar vakgenoten kunnen laten zien wat zij kunnen of waar hun bedrijf voor staat.... maar het gaat moeilijker om belangrijke wedstrijden te organiseren...

Vreemd vind ik dat, want je kunt bedrijven etaleren... kunsten vertonen binnen een ongedwongen sfeer... de Wynand Vogel Bokaal op de eerste wedstrijddag is interessant... open inschrijving.... maar er is iets.... we moeten ons best doen om de wedstrijd vol te krijgen....  (eerste prijs € 5000)

Vroeger kookten we de ballen uit ons lijf.... maar tegenwoordig durven er nog maar enkelingen...

We hebben honderd Michelin-zaken binnen Nederland.... maar de chefs hebben een masker op.... dan denk ik, doe maar mee met het carnaval.... dan zoeken we wel andere manieren om de jonge vakgenoten te motiveren.... #nietdurven  #verschuilen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten