donderdag 23 oktober 2014

Van houthakker tot koker.... #nostalgie

Terwijl sommigen ineens de oude doos tevoorschijn halen... doet mij dat denken aan mijn jeugd... hout hakken voor in de winter en paling roken om een 'zakcent' te verdienen....



Wij visten vroeger op snoekbaars en wij vingen er veel..... niet  voor commercieel gebruik maar gewoon voor ons zelf,vaak had ik spijt, want ik houd niet van den koude.... maar toch, als dan de dobbers onrustig ter diepte gingen.... had je geen verwarming nodig... de snoekbaarzen maakten we schoon en de filets gingen door een papje en dan ter olie.... en dat was smullen...moeders.... de resten vroor ik in alszijnde voer voor de cichliden.... later leerde ik 'stropen'... maar ook weer voor eigen genot..... totdat...


Totdat we leerden paling roken.... een heuse rookton... en paling vanuit het Tjeukemeer van visser 'poepjes'.... met de sound van de Stones om ons heen reden wij ter motor naar de palingvisser in Echtenerbrug....


Palingvisser 'Poepjes' leerde ons over paling.... dus vele kilo's in de motortassen en dan naar huis... de paling laten sterven op de meest humane manier... en dan de spuit en de schrobber erover...op het terras...waren mijn ouders niet blij mee...
Ontdoen van ingewanden... pekelen... drogen aan de waslijn en dan roken... in de ton.... verpakken in folie en kranten....en dan...uitventen... en de bestellingen voorzien..

Hadden wij een mooie dag en konden we 's avonds op stap, dankzij alle bestellingen...paling roken met de sound van de Stones op de achtergrond.... laat het mijn broer niet horen...... want dan gaan we weer....   roken......  #goudvanoud....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten