woensdag 19 maart 2014

De horeca keuken...het domein van de 'chef' ...

Momenteel ben ik 'werkzaam', mag ik meedenken binnen drie bedrijven... Belterwiede restaurant, restaurant het Binnenhof en Eetcafé Giethoorn... leuke job met veel uitdagingen....

Echter, ik begrijp de horeca soms niet in de kop van Overijssel....ik ben soms lichtelijk verbaasd door haar hectiek, ik ben teams gewend die hun ding doen, maar in de 'kop' is het anders, veel  seizoengebonden bedrijven... die vaak blijven 'harken'. Ieder jaar opnieuw zijn de samenstelling van de 'teams' weer anders.... dus moeten we afscheid nemen van 'kopse kant' en gewoon ons ding gaan doen... binnen het seizoen, maar vooral daar buiten.  

Eigenlijk heel eenvoudig, alles wat bedacht wordt, wordt gecontroleerd gedaan, er zijn medewerkers voor de 'spoel', de bediening en de keuken en deze mensen hebben een verantwoordelijke per afdeling.... de verantwoordelijke is een regelaar en bewust aangaande inkoop...de anderen zijn creatief en uitstralend, hebben vakkennis en dragen dit uit.......
Het horecagebeuren binnen de kop van Overijssel... is soms als een vogelhuis, er zijn goede huisjes.... maar het is vaak ook anders, sommigen begrijpen niet veel van de horeca en van gastvrijheid.. alleen maar omzet draaien binnen het seizoen.... dat noem ik ''ezelarij'.... want er is zoveel meer...

Hebben wij dan de wijsheid in pacht.. weet ik niet....maar eerst gewoon even koken en dat voelt goed, wij draaien boven verwachting....zonder de meest gunstige 'outillage'...der keukens.......
Koken kan,.... maar dat vind ik minder spannend.... ik ga voor de teamspirit, binnen een bedrijf en dat geeft mij adrenaline...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten