vrijdag 21 juni 2013

Vernieuwingsdrift.... niet altijd goed...

Zoals u weet ben ik momenteel bezig om een oude vervallen schuur te 'heropbouwen' tot buitenkeuken, een wens waarmee ik al diverse jaren rondloop. Al vele jaren ben ik bezig met de voorbereidingen van dit project, althans in mijn hoofd. Vorig jaar heb ik de schuur verwijdert tot aan de fundering, een hele klus, dit jaar heb ik de fundering uitgegraven, de vrijgekomen stenen gebikt voor hergebruik en zo ook de fundering opnieuw gemetseld. 

Normaliter vind ik metselen een leuke bezigheid, maar een fundering metselen vergt karakter, de fundering zie je namelijk straks niet terug, maar deze moet wel perfect zijn want anders kom je boven de grond in de problemen. Ik weet door toen doen van een 'leermeester' op het gebied van de bouw, dat de basis uitermate precies moet worden uitgemeten en daar houd ik mij aan, maar soms kost dit moeite, want dit kost energie waarvan niemand weet en kan zien.

Ook heb ik geleerd dat je respect moet hebben voor een 'universele beleving', zelfs op privé terrein,
vernieuwingen moeten passen binnen een algemene beleving en daarom moet je vernieuwingen soms 'verouderen' en deze regel doet mij altijd nadenken.... ik maak de buitenkeuken dan ook niet perfect, wel binnen mijn beleving, maar niet strak en recht toe recht aan, dit project moet passen bij het geheel..... ik moet mij aanpassen als bouwer....

Interessant, want als mens wil je vaak perfectie, maar soms moet je hiervan afstand nemen en doen wat de omgeving vraagt..... eigenlijk heel eenvoudig, doen wat de beleving in stand houdt en dat is vaak moeilijk, nieuwbouw is gemakkelijk, maar restaureren is moeilijker....maar de genoegdoening is vele malen hoger.... je moet wel de durf en het lef hebben om het 'oude te vermaken'..... maar dan wordt je tevens een levensgenieter die geen quality time meer nodig heeft..... ik ben en blijf nog steeds bezig......... met van alles....

Vernieuwingen, het onderwijssysteem, de Fyra, Europa, de zorg, de pensioenen, de horeca onze vernieuwingsdrift..... waarom eigenlijk...om alleen maar belangrijk te zijn....kom op mensen we weten nu toch wel beter.. of toch niet.... dan blijf je treuren... ik gelukkig niet.....meer. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten