woensdag 12 december 2012

#Zonderfranje ..... de sleutel?

Momenteel lees ik een boekwerkje van Dieter Brandes genaamd 'zonder franje' en tien andere geheimen achter het succes van de Aldi..... U weet wel die supermarktketen waar velen nu nog stiekem 'shoppen'.......

Interessant boekwerkje..... waar ik zeer herkenbare passages tegenkom die ook binnen de horeca spelen... Aldi is een wereldwijd concern...behoud haar basisprincipes...en heeft eigenlijk maar één doelstelling.... de door hun geselecteerde kwaliteits producten verkopen tegen de laagste prijs aan consument. En van dit basisprincipe zijn ze 'nimmer' afgeweken... ze zijn wars van 'gelikt' gedrag, moeilijk taalgebruik, nevenactiviteiten en hun structuur moet eenvoudig en helder zijn....

Om zulks te kunnen verwezenlijken heeft de Aldi een beperkt assortiment binnen haar winkels... zodat de controlestructuur ook voor hun managers te controleren is en blijft..... het assortiment wordt wel aangepast aan wat er binnen het nu speelt..... maar daarentegen wordt er dan ook weer afscheid genomen van artikelen die 'minder verkocht worden'.. uit de schappen gehaald.... er wordt weinig gedaan met externe 'managementconcepten' ze gebruiken meer hun gezond verstand..... ze houden niet van 'interessant aandoende goeroes'.... 
Ook wordt er geen verscheidenheid aan producten uitgestald van één en dezelfde soort, zodat het voor de consument gemakkelijker is om te kiezen.... er is dan geen keuze of deze is beperkt en dat schept vertrouwen. De Aldi heeft volgens de schrijver... binnen het verleden het vertrouwen gewonnen van de consument...... en vandaar dat hun parkeerplaatsen ook altijd vol staan..... de consument weet dat de prijs-kwaliteit verhouding gegarandeerd is....

Wat wij als consument ervaren binnen een Aldi op het gebied van beleving.... maakt niet uit, het gaat immers maar om één doel..... en daardoor komt de inrichting van zo'n winkel nog al eens somber over..... de gangpaden en de indeling van de producten is niet gericht op consument maar op de meest efficiënte manier van bevoorrading.... en dat is pure eenvoud.....
Geen groot assortiment aanbieden, een gecontroleerd assortiment aanbieden, weten wat je kunt verkopen, weten wat de consument wil kopen,  één heldere doelstelling, een eigen cultuur creëren, geen ondoordachte nevenactiviteiten, vertrouwen winnen, een eenvoudige structuur naleven..... het komt mij allemaal zo bekend voor binnen één der bedrijven waar ik gewerkt heb..... binnen de horeca......
Binnen de horeca willen we vaak veel en meer..... en dat kan als dat gecontroleerd zou gaan, maar dat is niet altijd het geval.... en dan worden er nevenactiviteiten aangehaald die soms niet goed doordacht zijn en dan kunnen kwaliteiten niet meer geborgd worden... 
'Schoenmaker blijf bij je leest' is een gezegde.... waar ik steeds meer in ga geloven... en ik ga hierdoor ook meer geloven dat eenvoud een 'sleutel' zal zijn binnen de komende jaren....

Minder management... minder vergaderingen... minder toekomstgericht goeroe gedrag...minder socoal media.. gewoon lekker doen..... gewoon lekker koken.... maar wel gecontroleerd enkel door eenvoud..
Natuurlijk is de Aldi niet zaligmakend en zullen ze fouten maken...... maar ook van zo'n concern kun je leren..... ze houden vast aan hun eigen principes.... en wat hebben ze het druk.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten