dinsdag 11 december 2012

Uitpakken of inpakken.....

Het zijn waarschijnlijk de kerstdagen die het Sinterklaasfeest gaan overtroeven als het op 'pakjes' uitpakken aankomt....... ingepakte coquilles, carpaccio, zeeduivel, oesters, ganzenlever, truffels...... maar dan........



Meerdere restaurant storten zich dit jaar op het 'afhaal-gebeuren', met de kerstdagen kunt u  op niveau dineren.... maar dan thuis bij eigen kerstboom. Voor zo'n veertig euro, voor drie gangen, las ik in de Telegraaf, eet u thuis de producten waar zelfs de gerenommeerde huizen binnen ons land mee werken. De gast wil namelijk ook wel eens binnen eigen 'muren' degusteren was de strekking van het verhaal.... maar zou dit werkelijk waar zijn of zijn er andere redenen...om bij eigen kerstboom te verblijven deze aankomende kerst.... 

Enige jaren geleden heb ik zulks ook meegemaakt en ik moet zeggen dat liep als een trein, ik geloof dat wij toen over de honderd menu's hebben voorbereid..... we hadden alles goed uitgewerkt, de website (om te bestellen), de interne processen (bereiden en terugkoelen), de verpakkingen met houdbaarheid en het regeneratieproces voor de eindgebruiker op de meest duidelijke manier papier gezet...

En toch was ik jaloers toen.... op de Lidl.... want die waren binnen mijn beleving beter..... logisch natuurlijk want als zo'n concern zich in deze materie stort..... dan hebben zij meer middelen om dit vloeiender te laten verlopen. 
Nu is de Lidl dit aan het uitbouwen en dat doen ze goed.... heel goed....want de werkelijke reden dat mensen thuis willen 'koken'.... is denk ik een andere dan wat er wordt gesuggereerd.... en daar speelt de Lidl perfect op in.... 'Luxe voor iedereen' dus ook voor "Miep uit Meppel' om te spreken met de woorden van Joop van den Ende...... De Lidl weet wat er speelt.....  wij wilden toen extra omzet genereren binnen onze Centrale-keuken.... we kregen veel complimenten..... en toch vond ik toen al deze supermarkt veel beter was.... ook al waren onze producten 'waarschijnlijk'  van betere kwaliteit.... (ambachtelijk bereid).... Zomaar een 'uitpak-menu' presenteren is niet nieuw en of vernieuwend.... maar als je het doet moet je eens kijken hoe gelikt dit concern het doet.... met 'alles erop eraan' zelfs met video-ondersteuning... 

En dan kun je een Jamie inhuren zoals een andere Super doet..... maar die spelen hierdoor niet echt in op hetgeen er echt speelt onder de consumenten... De slimsten binnen het bedrijfsleven geven de mensen wat ze willen..... dat doet een van der Valk binnen de horeca, dat doet omroep Max binnen de media... en dat doet de Lidl ook....voor de consument....
Het interessante is dat niet meer, alleen een 'Miep uit Meppel'  hier gebruik van maakt....

Volgens mij is er geen betere ondersteuning voor de consument die thuis 'een afhaalmenu' wil gaan bereiden..... en of dat nu met de kerst is en of anders, dat maakt niet uit.....

Ga maar eens kijken op de website...... onder het knopje...... kerst ..... het enige wat er mist is de voorgerechtensectie.en dat niet alles video-ingedekt is...maar het is wel een leermoment .



Het gaat mij hier niet om smaakcombinaties, kwaliteiten.. etc..... het gaat mij om het structuurje.... de consument, gast.. koopt.een aangeboden product... en wordt verder begeleid op de meest efficiĆ«nte manier.....
Of.... je maakt de kerst bij eigen boom totaal gecontroleerd.... dan haal je Chinees..... ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten