vrijdag 2 oktober 2015

Moeten we niet eens reëel zijn... binnen de horeca

De horecabranche is een mooi fenomeen met talloze idealismen en filosofieën, maar wees reëel, een horeca bedrijf moet altijd gezond zijn aangaande financiën.. en financiën gaan vaak niet samen met idealistische ideeën.  

Binnen de horeca heten we gasten welkom, binnen alle kaders... waarbij we spreken over gradaties binnen bedrijfsvoeringen... laag, middel en hoog, al dan niet aangegeven met sterren... bibs en meer van zulks....

We runnen en of zijn allemaal binnen de branche... en dan moeten we ons etaleren, de één doet het beter dan de ander.... en dat is goed, want dat heet concurrentie en is goed voor de gast, de gast heeft recht op het beste....

Jaren geleden werden koks ineens op een voetstuk gezet en sommige chefs voelden zich als een soort god en een god krijgt automatisch volgelingen.... de gehoorzamen...
Sommige konden goed met de mensen die beoordeelden en kregen door hoe het spel werkte...
Sterrenzaken konden geboren worden door chefs in te huren met connecties.... vakantieparken kregen zelfs sterren....
Dat was onze wereld toen... er werd gekookt voor sterren, maar sterren kon je ook krijgen , mits je de goede inhuurde....

Nu vele jaren later, gaan we niet meer voor onderscheidingen... er zijn een paar bedrijven die zich hebben onderscheiden, zo ook de chefs en de rest is blijven volgen....
Toch zou ik weleens bij Michelin, binnen willen kijken en waarschijnlijk kom je dat geen tegen wat jaren geleden ook bij de Lekker speelde... 

Een ster zegt mij niets als de vergever zich verstopt in een nevel... we moeten die nevel toch niet willen, we moeten kunnen verhelderen als we mensen, gasten willen heropvoeden aangaande het culinaire...

Wie verteld mij wie het beste restaurant ter wereld heeft... een mens maar wie is die mens en is die mens te manipuleren.. zodat ik het predicaat krijg..
Ik voel mij goed bij alles wat ik doe, ben liberaal, maar we moeten binnen de horeca wel eens reëel worden... want het is een 'ons kent ons' cultuurtje geworden...
Er is geen maatstaaf meer, alleen de anonimienen hebben een een 'fictieve meetlat' ooit geïntroduceerd waaraan wij ons inschalen... laag, middel, hoog....

De dutch cuisine is een mooi concept en of filosofie... ik vind dit top.... als er commercieel iets mee te doen is... want we moeten allemaal centjes verdienen.... en daar heb ik mijn bedenken bij.... de mens, de consument staat hier niet meer open voor...de basis van vroeger moeten we vergeten...
We moeten een nieuwe basis creëren vanuit het nu....   we moeten kijken naar de jonge mensen en hun die 'grenzen'' mogen bepalen moeten tastbaar zijn en zeker inzichtelijk...

Eigenlijk zouden we alle gidsen moeten wegdoen.... opnieuw een meetlat moeten neerleggen en daaraan de opleidingen moeten koppelen.... 
Gewoon gastvrij en kunnen koken... eigenlijk heel eenvoudig net zoals een goed timmerman weet van de kwaliteiten van hout en de manager weet waar hij of zij het hout duurzaam vandaan haalt... zal de manager dan wel eens nee zeggen, denk van wel, maar dat benadrukt zijn geloofwaardigheid op dat moment...

Tot morgen....  en ik neem aan dat uw zaak opnieuw vol zit.... zoals het hoort....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten