vrijdag 6 april 2018

Huisgemaakt, dagvers, en nog veel meer

Binnen de horeca werken wij allemaal dagvers en alles is 'huisgemaakt'. De meest genormeerde restaurants doen niet aan deze vermeldingen want dat is natuurlijk hun standaard... 





Dagvers betekend dat alle leveranciers dagelijks langskomen om hun producten af te leveren het liefst twee maal per dag, voor lunch en diner. Huisgemaakt benoemen van producten is een miscalculatie voor al het geen u nog meer op de kaart heeft staan, dat zijn dus gerechten die u zelf niet maakt.

Daar waar ik nu werk worden alle versartikelen, dagelijks geleverd, de vis, het vlees, de groenten, het brood en de rest..... maar werk ik dan dagvers.... 

Natuurlijk niet, want het blijft altijd inschatten wat er gaat gebeuren, krijgt iedereen vers te eten, ja want wij weten wel wat er ongeveer gaat komen en waar de gasten voor kiezen binnen drie dagen.

Maar dagvers bestaat voor mij niet, huisgemaakt ook niet.... want dan zouden we heel veel huisgemaakt moeten neerzetten, terwijl onze uitgezette recepturen bij leveranciers het predicaat 'huisgemaakt' niet zouden mogen dragen.

Nu draaien wij gelukkig een stabiel a la carte aantal, maar ik ben wel eens benieuwd hoe bedrijven die ups en downs hebben aangaande hun gastensaldo per dag omgaan met hun vers artikelen, ook de gerenommeerde bedrijven, als een bedrijf niet elke dag vol zit, kunnen ze volgens mij nimmer dagvers werken, want alles moet te bestellen zijn door de gast, dus moet alles binnen huis zijn.

Ik denk dat het niet kan, ieder horecabedrijf moet conserveren en daar is niets mis mee, mits het op de juiste manier gaat,... wees eens eerlijk ;-))

Geen opmerkingen:

Een reactie posten