woensdag 8 april 2015

Liberalisme... binnen de horeca....

Een horecabedrijf kan natuurlijk niet zonder keuken en zonder mensen die binnen een keuken de gasten voorzien van hetgeen er besteld wordt. Niet kokende eigenaren moeten dus mensen aannemen binnen hun bedrijf die gaan koken binnen hun bedrijf.... vor hun gasten.. en dat kan soms lastig zijn...



Nu ben ik een domoor en ga er vanuit dat de meeste chef koks en souschefs een liberale instelling hebben en zakelijk zijn ingesteld... zij hebben oog voor het bedrijf en voor de medewerkers die onder hun regiem werken.... maar mijn gedachte berust niet altijd op waarheden klaarblijkelijk...

Ik maak altijd de afspraak met een bedrijf, dat als wij niet meer bij elkaar passen, wij ongeacht contracten, afscheid van elkaar kunnen nemen alszijnde volwassen mensen met een doel voor ogen. Dat werkt goed, zowel voor het bedrijf als voor mijzelf... 

Mocht ik ooit niet meer passen binnen het bedrijf waar ik nu mijn 'ding' doe dan nemen wij afscheid... niet zo moeilijk.... en als ik mij niet meer kan vinden binnen hun doelstellingen dan kan ik ook gaan zonder 'kleerscheuren' want dat is besproken.

Ik kijk naar het bedrijf en de mensen die dit verwezenlijken en daar kan ik het mee eens zijn of niet...  dat is dan aan mij.... maar ik moet altijd lachen als koks zichzelf te serieus gaan nemen en gaan modderen na hun vergane periode bij bedrijven. De echte chefs zijn liberaal en denken gezond, bedrijfsmatig en zakelijk (met beleving)... maar er zijn er ook die denken dat het alleen om 'een mooi opgemaakt bordje gaat' en wees dan op uw hoede eigenaren... daar gaat het totaal niet om...wees er ook alert op dat er geen borduursels op de koksbuizen staan... met uitzondering van de bedrijfsnaam....

Een eigenaar kan een asshole zijn las ik ergens... maar dat kan een medewerker in de keuken ook zijn.... als je coquilles met roggebrood serveert... of dit toelaat...
Iemand die het woord asshole gebruikt binnen de social media... om zijn ongenoegen te uiten over een uitbater vind ik interessant.... als voer voor de psychologen.. waarschijnlijk iemand met een beschadigde privĂ© situatie, niet stress-bestendig of met een ander rugzakje..

De echte koks zijn liberaal... denken aan de zaak en handelen daarna... en de rest die overblijft... die verkassen te vaak... en denken rood....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten