vrijdag 17 september 2010

Wat is slimheid?

Tijdens onze gecombineerde verjaardagsavond (de jongste zoon en ik) vanavond vond er een discussie plaats over slimheid.
Sommigen vinden zichzelf dom en anderen zichzelf slim, maar wat is de definitie van slim zijn?
Geeft het IQ de slimheid van de mens weer, maar wie bepaald de standaard waarden van het IQ.
Wie is er slimmer: van der Most of een hoogleraar economie aan de univerisiteit? Wat is slim zijn in godsnaam. Terwijl de discussie gaande is breekt het klamme zweet bij mij uit, ik kan goed koken, heb een redelijk inzicht in het randgebeuren, maar ben ik eigenlijk wel slim?
Relativerend: Slimheid is denk ik een universele toekenning op persoonlijk gewaardeerde kennis binnen een bepaald gebied!
Wij zijn niet slim, maar worden slim gemaakt door derden!
Ik denk dat alle IQ-test zijn gemaakt door zonderlingen met geen IQ.
Mijn persoonlijke definitie van 'slimheid' is te doen waar je gelukkig van wordt.

Wie is slimmer: De hardwerkende mens die zich wil bewijzen of de mens, zichzelf niet drukmakend, 'nippend' aan een glaasje die zich al bewezen heeft binnen zijn of haar optiek.
Hoor ik graag van U?
Maar de allerslimsten maken zich hier geen zorgen over!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten