donderdag 9 september 2010

Overdenken

Vandaag werd ik gebeld door twee horecabedrijven die een kok nodig hadden. Twee bedrijven van uiteenlopende aard. De één heel druk aangaand couvertverwerking (gecontroleerde hectiek binnen een bepaald niveau) en de ander meer gecontroleerd en niet hectisch maar op en hoger niveau.
Nu weet ik dat bepaalde collega's willen switchen of nog werk zoeken, maar dan komen de compententies wel aan de orde. Analyseer dan eens deze koks die je kent, dan werkt het compententiemodel wel. Je weet dan immers waar zij zouden kunnen doordat je hun 'drive' hebt ondervonden.
Ik weet hierdoor dat ik morgen al een horecabedrijf en collega blij kan maken.
Echter, het invoeren van het compententie gerichte onderwijs is een niet gefundamenteerd stelsel, er moet binnen opleidingen een 'algemene goede basis' worden meegegeven. Op MBO's compententie gerichte educatie verstrekken mag nimmer, mensen zitten op dat moment in een fase waar gegarandeerd fundament moet worden gelegd. Er mag binnen dit traject nimmer gekeken worden naar persoonlijke vaardigheden. Een ieder moet een degelijke basis meekrijgen en de persoonlijke compententies zullen zich verder ontwikkelen binnen de praktijk, waarbij HBO en of specialisatie zich kunnen openbaren per persoon.
Binnen HBO en specialistische opleidingen kunnen compententies een rol gaan spelen!
Maar nimmer tijdens de basisvorming!!!!

Dit moet je laten zien binnen vakgerichte opledingen:
http://player.omroep.nl/?aflID=11390999

Geen opmerkingen:

Een reactie posten