De nieuwe generatie binnen de horeca en de problemen van
nu…
Vroeger was alles beter wordt er vaak gezegd, maar is dit
daadwerkelijk ook zo.
Ons leven en werken toen was toen gebaseerd op het
verkrijgen van kennis en daar draaide alles om. Je werkte als een idioot om
kennis te vergaren en overuren, of vakantiedagen waren ondergeschikt, vanuit de
optiek van een leergierig kok maar ook vanuit de bedrijven, je was blij als je
kennis mocht opdoen bij bedrijven die in de belangstelling stonden.
Woest waren mijn ouders soms, maar dat maakte mij niet uit,
ik deed kennis op bij een bedrijf wat in de picture stond en dat kon ik noteren
op mijn curriculum Vitae.
Het interesseerde mij geen donder dat ik veel uren moest
maken en vakantiedagen moest inleveren, want het doel van het bedrijf moest
behaald worden.
We werkten ons de blubber om doelen te behalen en dat
voelde goed…. Maar dat was toen
De horeca van nu heeft een probleem, want er zijn geen
mensen meer te krijgen om functies te bekleden en dat vind ik niet vreemd.
De wereld is veranderd en andere generaties staan nu aan
het roer en zijn medewerkers geworden. Horeca medewerkers van nu zijn
eigentijds en krijgen vaak wel het doel te horen, maar worden niet gestimuleerd
om het te behalen.
Vele bedrijven willen het liefst met zo weinig mogelijk
medewerkers hun doelstelling behalen.
Vreemd vind ik dat, want als de vacatures al moeilijk in te
vullen zijn dan moeten bedrijven toch gaan nadenken. Wat er toen was is nu niet
meer, dus je moet je aanpassen, evolueren…
Het maken van overuren zul je moeten proberen te voorkomen,
mensen op werkvloer laten betalen voor een maaltijd kan, mits het een
gecontroleerde en goede maaltijd is, mensen moeten hun pauzes hebben en hun
vakantiedagen kunnen opnemen en je zult iets moeten doen met overuren…
Ik heb het meest van mijn leven gewerkt in de horeca als
kok, chef-kok en heb ons vak altijd interessant gevonden, heb ook altijd
gezocht naar een balans binnen werk en privé,
wordt nooit moe van mijn werk, heb een balans en probeer de horeca
interessant te maken voor jonge mensen…
Een conclusie zou kunnen zijn:
· De
horeca van vroeger draaide om beleving en om status verkrijgen. (leerlingen waren en zijn goedkoop)
· De
horeca van nu denkt hetzelfde maar heeft met een andere generatie te maken.
· De
horeca van nu, denkt als vroeger, maar wil leven binnen het heden en dat kan
niet.
· Overuren,
vakantiedagen u zult iets moeten doen en dat is niet meer dan normaal tegenwoordig.
Ik denk dat directies van horeca bedrijven een beleid
moeten hebben en niet zoals het vroeger was dat chefs per afdeling de dienst
uit maken, een bedrijf heeft een doel en een medewerker gaat daarin mee.
Uw medewerkers hebben zelf een individueel doel en dat moet
matchen met uw bedrijf, u behoort dan uw mensen te motiveren en te inspireren,
u corrigeert en complimenteert, u geeft
aan hoeveel uur er gewerkt wordt om dit doel te bereiken, u geeft aan wat er geserveerd
wordt aangaande de menukaart, hoe de personeelsmaaltijden geserveerd worden en
wanneer de vakantiedagen opgenomen kunnen worden. Een horecabedrijf moet zelf
een visie hebben aangaande gasten maar ook vooral nu voor mensen die er werken
en dat moet gecontroleerd en duidelijk zijn.
Dan zal een horeca bedrijf up to date zijn en blijven en
verbindt u mensen met uw bedrijf.
Neem maar van mij aan (niet arrogant) dat er koks genoeg
zijn….. maar je moet wel zoeken en duidelijk zijn betreft beleid en dat geldt
ook voor bedieningsmedewerkers….. binnen een bedrijf.
Toch altijd positief blijven…. Er zijn genoeg goede mensen
te krijgen mits u passie uitstraalt…. Dat is aan u en aan mij
Ik heb nimmer geklaagd, werk met plezier, met passie, maar begrijp de gepassioneerde jongeren wel...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten