woensdag 25 april 2012

Een interessante biografie, ook vegetarisch...

De paasdagen waren meer dan top, maar ik wil u niet meer vervelen met de grote aantallen mensen die elke dag opnieuw bij ons hotel aanschuiven. Ik heb enkele dagen genomen om een biografie door te spitten van een bijzonder mens en daaruit leermomenten gehaald....


Pas na het lezen van de biografie begrijp ik de principes van Apple beter, of eigenlijk de principes van Jobs...... terwijl ik dacht dat Apple er een puur commercieel getinte filosofie op na hield, moet ik, na dit lezen,  mijn mening bijstellen.......


Toen de tijd van de tablets aanbrak wilde ik er ook één, maar de Ipad, was binnen mijn bescheiden filosofie, niet toereikend, ik miste de camera's en de 'ingangen', ik ging ervan uit dat dit een langere termijn marketing truc was vanuit Apple zelf, Je fabriceert de Ipad1, daarna breng je de Ipad2 uit met camera's, daarna de Ipad3 met 'ingangen' en daarna ga je de rest verrijken met meer vermogen. Van iedere Ipad verkoop je er miljoenen.... en de consument blijft telkens uitkijken naar de nieuwste versie..... 


Maar dit blijkt niet waar, als je de biografie mag geloven, Jobs wilde controle behouden over Apple en dat houdt in dat 'hardware', 'software' en content maar uit één bron mochten komen. En het allerbelangrijkst was het design, er moest eerst nagedacht worden over het design van een product en dan komt de rest..... de 'insite' ontwikkelaars moeten zich aanpassen aan de vormgevers.... Verder mocht niemand, kunnen 'klooien' met de Apple-apparaten, dit zijn totaal producten die perfect zijn, zonder allerlei 'ingangen', waardoor men de hardware en of software zou kunnen verprutsen.  Jobs leeft niet meer en dan ben ik benieuwd hoe het Apple vergaat.... de eerste pleisters moesten laatst al geplakt worden, aangaande een virus..... en dat was een primeur...

Is de 'Jobs filosofie' te interpreteren binnen de horeca, ik denk van wel... waarbij het design en 'hardware' van een bedrijf altijd in eigen beheer moeten zijn van het bedrijf. De 'software' en de content eigenlijk ook, maar dat heeft tijd nodig..... chefs en leidinggevenden hebben een sturende functie...aangaande software,  maar ook niet meer dan dat.... Een directie moet de algehele controle behouden... over alles. Gevoelsmatig aansturen, mag niet meer aangaande de hardware. Alles draait om de cijfers en een beetje of goed kunnen koken.... kan niet meer bedrijfsbepalend zijn........... het gaat allemaal draaien om de hardware en het design.....
Wat ik verder heb geleerd is dat vegetariërs ook moeten douchen en een lsd-ervaring nodig is om 'out off the map' te denken..... ;-)





1 opmerking: