dinsdag 16 augustus 2011

Welke weg gaan we bewandelen.......

Soms zijn we met elkaar de weg weleens kwijt....... zowel de horeca, maar zeer zeker ook de gasten die op zoek zijn naar een ´betaalbaar´ restaurant. Wij binnen de horeca, die de idiootste fratsen uithalen om maar uniek te blijven en de gasten die de weg soms niet meer kunnen vinden naar een betaalbaar eet-establishment...... raar is dat......

Ja, raar, dat diverse partijen het gevoel hebben, de weg soms kwijt te zijn...... Stilstaan is geen optie, maar wat dan...... Terug naar af...... of de realiteit onder ogen durven zien.........



 Vaak hoor je dat prijs en kwaliteit in balans moeten zijn, maar ja, daar gaat een ieder vanuit binnen de horeca.... wij denken allemaal dat onze prijs in balans is met geboden kwaliteit. Maar ik weet wel dat dit een heel breed begrip is, want waar hebben we het over, over de kwaliteit die op het bord ligt of over het totaalplaatje. Persoonlijk geef ik het meest om de balans tussen het gerecht en de te betalen prijs, waarbij ik wel gaarne bedient wil worden door enkel vrolijke mensen die van mij heus niet allemaal sommelier behoeven te zijn. Aan de door mij bestelde gerechten hoeven geen tientallen koks gewerkt te hebben, ik zou alleen willen kunnen verkrijgen wat de kaart mij biedt, niet meer en niet minder. De keuken zou indruk maken door pure producten te serveren met echte smaken, producten die ook voor mijn eventuele tafelgenoten herkenbaar zouden moeten zijn.............. maar wie ben ik.......wie is een gast........wie is de chef........en wie is eigenaar.......



Je hoort ook vaak dat de gasten van nu 'frequenter' uit eten eten willen gaan, maar wel meer hun portemonnee in de gaten houden. Dan kun je, je afvragen wat dit inhoud, wil de gast niet meer betalen voor kwaliteit of zoeken ze naar andere locaties die ook goed genoeg zijn binnen hun beleving, waar eigenlijk dezelfde (pure) kwaliteiten worden geserveerd, maar met iets minder 'poespas'...... dit zou kunnen..........vergeet niet dat de parkeerplekken bij een Lidl volstaan met allerlei merken auto's, ook de duurste bmw's, mercedessen en audies, parkeren hier tegenwoordig zonder schroom. (en ik kan het weten, woon er warempel zowat naast :-) ......
 Ik denk trouwens sowieso dat entrees niet meer en minder hoeven te kosten dan tussen een tientje en de zeventien euro, dat pieces tussen de achttien en achtentwintig euro mogen kosten en dat een dessert voor, tussen de acht en twaalf euro kan worden geserveerd. Dit gebaseerd op goede kwaliteiten, waarbij puur en eenvoud in ogenschouw wordt genomen...... dus geen 'gefrutsel' aan de borden door een batterij aan personeel.... om indruk te maken en waarbij de gast veel moet betalen voor de 'gemaakte' indruk... En stel dat dit niet aan de orde is is dan is er marginaal iets 'vreemds' aan de hand........ van wie zijn die twee pochers voor de deur ;-)


Misschien wel iets voor TomTom om op in te spelen, als tegenhanger van de Michelin..... een culinaire App die de betaalbare 'etablissementen' aangeeft die een omweg waard zijn. Waarbij het brandstofverbruik aangaande omweg is mee gecalculeerd, aangaande prijs-kwaliteitverhouding........ 
Nu eerst even zelf in balans komen, eerst een 'Krombacher' en daarna een 'Veltkins'..... ja, ja, wat een gedoe allemaal, terwijl het eigenlijk, misschien wel eenvoudig is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten