vrijdag 19 augustus 2011

België versus Nederland........

Dat Carine Van Steen (Culinaire Saisonnier) de Mérite Agricole krijgt uitgereikt, heeft een ieder kunnen lezen.... Misset, Horeca Entree en Horeca Magazinen Noord, berichten hier uitgebreid over, maar vanmorgen viel mijn oog op een artikel in De Telegraaf.....


En zulke interviews doen mij altijd raken...... in eerste instantie omdat we blij zijn voor Carine, dat zij deze de prestigieuze prijs toegekend krijgt, maar ook voor de eerlijke antwoorden die zij geeft op gestelde vragen...... (Telegraaf 19 aug. pagina 17 eten & genieten)..........


Eerst een biefstuk kunnen en willen leren bakken met misschien een mooie saus erbij, iedereen weer met beide voeten op aarde... eerst de basis en dan voortborduren.... mooie woorden....




En dan ook nog over het onderwijs.... 'smullen'.... ons onderwijs laat veel te wensen over... en dat klopt als en bus... maar ja, dat wisten we eigenlijk al, maar er wordt geen donder aan gedaan... nee, wij Hollanders hebben de wijsheid in pacht. Maar helaas, de klok terug draaien, klink als 'falen' en dat willen wij niet, nee, gewoon doorgaan met al die zinloze, ongefundeerde toestanden en dan maar zien waar het schip strand.... zal niet lang meer duren denk ik.....



De mooiste zinsnede in het artikel ging over de verschillen tussen Belgen en Nederlanders aangaande hun eetgewoonten, de Nederlander eet om te eten en de Belg zoekt naar elke uitvlucht om te 'mogen' eten. In het artikel staat letterlijk: jullie aten om te eten, dus verleden tijd... maar daar ben ik nog niet zo zeker van..... want wij Nederlanders hebben een probleem, een groot probleem....... en dat is niet zomaar verholpen.......



Wij Nederlanders zijn 'geboeid' aan de tijd, wij leven puur op de klok....op agenda's, op structuren en alles moet tegenwoordig gepland worden. En dan vraag ik mij af hoe bourgondisch zijn wij dan verworden, we willen het wel graag laten blijken misschien, maar is het ook werkelijk waar.... ik denk dat de doorsnee Nederlander hier geen tijd voor heeft, of het moet 'ingepland' worden... en daarom ben ik weleens jaloers op onze zuiderburen.... nee, ik denk dat er inderdaad binnen het onderwijs nog een weg te gaan is, maar dat is een 'terugweg', maar aangaande ons 'bourgondisch leven'... nog een weg te gaan is...... zonder al die agenda's, de klok en al het geplande binnen onze privé levens...Wij zijn nog lang geen Belgen. helaas ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten