maandag 4 juli 2011

Too hot to handle..............

Een van de grootste gevaren binnen keukens is, dat het op te dienen gerecht, niet echt warm meer is als het bij de gasten wordt ingezet. Vandaar ook dat binnen keukens, boven de doorgifte warmhoudlampen hangen, die er voor moeten zorgen dat tijdens het dresseren van de borden, de gerechten niet afkoelen. Verder moet het porselein 'gloepends' heet  zijn om het te serveren gerecht, ook op deze manier te ontzien van afkoeling, tijdens transport van keuken naar gast en ook daarna moet het nog enige 'warmtegarantie' geven............. 


Maar toch vraag ik mij weleens af, of dit ook daadwerkelijk zo is. Soms kunnen de gerechten onderhevig zijn aan diverse handelingen 'ter pass' en dan zet ik soms mijn vraagtekens, want gerechten die warm geserveerd moeten  worden.....moeten ook 'echt warm zijn............ en soms is de afstand tussen keuken en gast........... groot...




Vanavond stond ik aan de pass bij Hotel Wesseling en daar staat de 'bordenwarmer' op vol en dat is als een soort 'zelfkastijding', niet door de vele bonnen die je 'tot je krijgt', niet door het 'happerende bonnenapparaat'  :-( , maar meer door het binnen de drukte, vastpakken van het 'gloepens' hete porselein met blote handen......dus..... 'zonder diendoek'....... Maar ik troost mij, want zonder 'hete' borden kan er niet geserveerd worden en wat de bediening betreft, zij zijn gewapend met 'diendoeken'. Het gekke van dit alles is dat mijn handen, vingertoppen wel gewend zijn aan hitte, maar toch niet constant.....gek is dat............. 
Soms is iets, too hot to handle', maar moet het toch..........................


Wilt u warme borden thuis en heeft u thuis géén bordenwarmer, wat ik mij niet kan voorstellen, dan zijn er oplossingen aan te dragen, of even in de oven, of.............. ja, ja....voor thuisgebruik.................... 'de draagbare bordenwarmer'.....




Warme gerechten willen serveren voor gasten lijkt soms zo eenvoudig, maar dat is het niet, de borden die ter gasten gaan, leggen soms grote afstanden af en daardoor blijft dit altijd 'stof' om over na te denken... genoeg geluld , nu nog even naar 'Beverwijk', dit keer geen groene vingers, pijnlijke vingers, maar deze keer 'verbrande' vingers, ach ja..............

2 opmerkingen:

  1. Super hete borden zo hoort het!!!! Versta je vak en je kan hiermee omgaan!

    Groet,
    Edwin

    BeantwoordenVerwijderen