zondag 10 juli 2011

Soms moet je iets bij het 'oude' laten.......


Vanavond zat ik eens te mijmeren (met psycholoog) over het ultieme vakantiegevoel en dan kom ik altijd weer neer in de Voerstreek, net binnen België. Vroeger gingen we hier vaak naar toe, naar een 'campinkje' dat eigenlijk de naam niet eens mag dragen. De uitbater van de camping, de Heer Walpot, heeft allang afscheid genomen, maar toch blijft Moelingen, een enigszins 'idealistisch' plekje mij altijd bekoren. De camping toen, was te 'eenvoudig' voor woorden, was niet groter dan een voetbalveld, maar had iets unieks. En dat unieke toen bestond uit, een 'riviertje' eigenlijk een stroompje (de Berwijn), waar mijn broer en ik forellen hengelden, een dorpje met een café ('t Duvelke) en een bakkerij, die elke dag open was en waar ik als stoute puber mijn shag haalde haalde met vloei, wat daar bestond uit een dubbelpak....twee pakjes vloei boven elkaar....... de bakkerij rook je al op afstand...altijd versgebakken brood....en gemoedelijkheid.





Nu nog, als de vakanties naderen verlang ik naar Moelingen, alleen de camping bestaat niet meer, alleen de Berwijn stroomt rustig door al had de tijd stil gestaan. Toch vindt je hier nimmer het gevoel terug wat ooit bestond...want stel dat dat camping nog zou bestaan, dan zou deze haar charmes hebben verloren door, de 'moderne aanpassingen'. De houten toiletten, zouden vervangen zijn, evenals de loshangende elektriciteitsdraden, de washokken zouden ontdaan zijn van het 'kopergroen' en er zou warm water stromen binnen de washokken......    


En daardoor vervaagt de beleving, soms moet je 'oude dingen' koesteren om de beleving te behouden, soms moet je dingen bij het oude laten, puur en alleen voor het gevoel en dat is soms moeilijk...................maar soms ook niet..... Moelingen......hoe mooi...!!!!!!!!!!!!!!


Stel dat het 'campinkje' binnen het dorpje  Moelingen nog zou bestaan, dan zou ik hier zeer zeker naar toe gaan met vakantie, maar als ik dan zou moeten 'toiletteren' op een modern toilet dan zouden mijn herinneringen ontkracht worden en dat ik wil ik mezelf en onze kinderen niet aan doen!! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten