Soms als ik loop te relativeren in de tuin na een drukke dag, dan denk ik wel eens, waar zijn wij binnen de horeca in godsnaam mee bezig. We springen van de hak op de tak, om maar op te vallen, dan weer Twitter, dan weer Facebook, dan weer Linkedin en ga zo maar door, want we proberen te participeren op hetgeen er rondom ons gebeurd. En dit alles om de kamers en tafels invulling te kunnen geven. Maar kan dit daadwerkelijk, kunnen wij een restaurant en of hotel 'vol' twitteren en of facebooken.... natuurlijk niet..en daarom zie je de pioniers op dit gebied nu al afhaken want het blijkt waarschijnlijk niet te werken......... kunnen we reëel gebruik maken van de social media, natuurlijk, maar alleen om de lijnen te korten tussen belanghebbende partijen.....
Het wiel hoeft niet meer uitgevonden te worden, dat was al gebeurd binnen de horeca. Toekomstige gasten kun je bereiken via internet, maar niet via de social media.... Nieuwe gasten komen volgens mij het meest door 'mond op mond' reclame en door vindbaarheid op het Internet, via de reguliere sites. De reclame hiervoor is vrij simpel, een goede keuken, een aangename ambiance en een proper bedrijf. Niet meer en minder en we gaan dan automatisch mee, zo ook met de mediastroom. Geluld, wordt er toch wel op Internet, maar als de basis niet goed is, God behoede u dan....... Ieder bedrijf is uniek in haar doen en laten, maar over de top gaan kan ook en dan kunnen we nog zo veel twitteren, dat maakt dan niet meer uit.....
Het wiel, voor een ieder gelijk, het rolt en brengt je ergens... ik fiets, jij fietst, maar het ligt er maar net aan hoe we de fiets en of het wiel benoemen. Bij de één eten we een stukje diamanthaas voor €20,- en bij de ander betaal je €50 en dan ga je nadenken, waarom betaald de gast bij de één meer dan bij de ander voor hetzelfde product? Het antwoordt is eenvoudig, het ligt niet aan de 'wielen' maar aan het 'frame' en de versnellingen....
Wij willen graag het 'wiel' opnieuw uitvinden, maar dat hoeft niet, gewoon goed en lekker koken, gastvrij zijn en goede kamers hebben binnen de hotels. De gasten willen behagen zonder al die poeha vanuit Spanje, want dat is 'geen uit eten gaan' maar dat is 'entertainen' en entertainen doe je binnen een theater en daar betaal je véél voor............. Moeten wij binnen de horeca het wiel opnieuw gaan uitvinden door clownesk te gaan doen doen.... ik denk van niet,want wij hebben geen theaters maar restaurants en daar behoor je goed te eten te kunnen krijgen en goed bediend te worden........ en wat je meer krijgt interesseert me niet zo.... het wiel..... Ik vind alle 'vervormingen' aangaande het culinaire gebeuren vanuit onder andere Spanje, entertainment, vaak niet passend binnen restaurants, velen proberen te koken zonder, tegen schappelijke prijzen, zoals het hoort. Door al dat, entertainment en gelul in de ruimte wordt ik weleens moe.......................... soms ook van mezelf ;-)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten