maandag 30 mei 2011

Waarom.....in godsnaam waarom..??

Hoe steken wij mensen in godsnaam in elkaar als het gaat om 'opruimen' en 'strak' werken. Soms ben ik te naïef denk ik wel eens, te goedertrouw, te conservatief, schat ik de mens verkeerd in, laat mijn intuïtie mij in de steek aangaande mensen. Maar mijn psycholoog geeft aan van niet, vandaar de vraag: Waarom ruimen mensen hun eigen rommel niet op, waarom willen zij soms werken binnen een rommelig geheel en hoe komt dit in godsnaam. Mijn eigen visie binnen dit geheel is een heel eenvoudige, binnen horecabedrijven werk je strak en ruim je je eigen 'zooi' op, doe je dit niet dan ben je niet geschikt want dan ben je te egocentrisch en vind je je zelf te belangrijk, je laat namelijk je collega's de door jou gemaakte rotzooi opruimen en zulke mensen, daar houden wij niet van binnen de horeca. Ikzelf beoordeel mensen naar hoe zij het 'oude papier' opruimen, hoe zij omgaan met afvalbakken (ernaast gooien), hoe strak hun eigen werkbanken zijn, of er wordt geruimd als zij gebruik maken van andermans werkbank, hoe schoon hun werkvloer is en zelfs hoe de servieskar wordt ingericht met de schone vaat en materialen. Het maakt mij niet uit hoe druk het is, het moet en mag geen rommel geven in mijn beleving. Ooit kookte ik op locatie bij de Hanos op hun fornuis, wat wij, mijn souschef en ik, nadien grondig gereinigd hebben en toen kregen we zowat een staande ovatie, want dit gebeurde nimmer. En dan vraag ik.............wat is normaal...........nou ik weet wat normaal is, u ook................?????

Waarom ik dit even wil aanhalen, wel ik ben zo nu en dan te gast bij onze keukens en dan gaan we eerst strak, want anders kun je niet werken. De basis moet goed zijn om te kunnen presteren en we hadden afgelopen dagen de puntjes even op de ï gezet, voor het gevoel. Alles even bij langs lopen, alles even fris en dan gaan. Alles weer strak en dan bemerk je aan het opruimen dat er toch weer 'lastpakken' tussen lopen, mensen die hun rommel liever laten opruimen door anderen. Maar het meest opmerkelijke betrof vandaag, iemand had met een stoffer en blik, iets opgeveegd en niet in de afvalemmer gedeponeerd, nee, het stoffer en blik was met 'het opgeveegde' zomaar weggeflikkerd in het krat met de schoonmaakmiddelen. En dat maakt mij laaiend, dus nu even verhit vind ik dat degenen die hun eigen rommel niet opruimen, afval naast afvalbakken dumpen niet geschikt zijn voor de horeca en wat de stoffer en blik kwestie betreft, daar wil ik nu niet over spreken, maar deze persoon is totaal niet geschikt voor de horeca, maar eigenlijk nergens voor!!!

Mensen neem van mij aan, het zijn niet alleen de komkommers die besmet zijn met een bepaalde bacterie, er is veel meer aan de hand binnen onze maatschappij, veel meer........ook onder de mensen nu..............en zo ook onder onze toekomstige generaties.............!!

Voor hun die zich aangesproken voelen, begin in godsnaam een eigen bedrijf en houdt dit proper naar uw eigen maatstaven, maar vraag alstublieft geen referentie .........


Geen opmerkingen:

Een reactie posten