zondag 8 mei 2011

Dwangneuroses zijn goed............ ;-)

Ieder mens heeft wel iets en daarom wil ik eens 'iets' zeggen over mijn 'iets'. Om goed te kunnen functioneren heb ik 'iets' nodig en dat 'iets' is structuur in alles. Bij mij moet alles doordacht zijn en weloverwogen, binnen mijn 'werkgebied', er mocht en mag nimmer 'rommel' aanwezig zijn, alles moet gerangschikt zijn en er moet 'rust' heersen. Verder mag 'niemand' zien dat er 'hard' gewerkt wordt, ik wil totale controle over situaties zonder dat dit merkbaar is. Maar kan dit eigenlijk wel..........

Eén ding weet ik wel, het geeft mij persoonlijk een goed gevoel en dit gevoel heb ik altijd redelijk kunnen overbrengen en zij die deze 'neurose' deelden en of tot zich maakten waren 'mijn' besten, alles stond gerangschikt, zelfs binnen de koelcel en de vriezers werden de 'bakken' beschreven met hetzelfde handschrift en alle 'bakken' moesten natuurlijk gelijk in rij staan. En de keuken zelf moest geordend zijn, alles op rij, messen, spuitflacons, snijplanken op een rij en er mag nimmer rommel ter vloer liggen, want anders ..................


Troep was, is hetgeen een mens achterlaat na een actie op de werkvloer, troep ruim je zelf op dacht ik altijd, dacht ik, maar dat blijkt niet de werkelijkheid te zijn, niet iedereen ruimt zijn of haar troep op en dat vind ik gek, eigenlijk een gebrek aan opvoeding. Edwin Kats verliet ooit het Amstel omdat hij onder meer, constant de troep aan het opruimen was van...heb ik ooit gelezen.

Soms word ik ongelukkig van mijn neurose, maar al te vaak gelukkig, maar nu op een andere manier, ik ben intens gelukkig als anderen deze 'keukenneurose' ook ervaren op hun eigen manier en hier 'hun' ding mee doen..koken is top..maar op de juiste manier en zonder troep.


Organiseren is vooruit kijken en plannen, inrichten en doen op de meest effectieve manier en wie deze manier bedenkt maakt niet uit, de meest efficiënte doet zich toch wel gelden. Mijn 'neurose' heb ik ooit opgedaan bij een bedrijf in het plaatsje Rhoon, ik kwam als 'rommelaar' en vertrok als 'organisator' gelukkig...............

Vandaag heb ik genoten, het meeste staat weer 'strak', alleen de vriezers nog, maar weet ook dat 'relativeren' tot een nieuwe 'neurose' geworden is en deze is ook fantastisch....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten