zondag 22 mei 2011

#DvhN ...Prettige sferen....

Prettige sferen in Dwingeloo kopten Hermus & Zandstra in hun wekelijkse column die zij culinair recenseren voor het Dagblad van het Noorden aangaande horeca etablissementen. Dit keer hadden ze één van onze Hotels aangedaan en dan schrik ik......er vanuit gaande dat een ieder ten aller tijde zijn of haar best doet, kunnen er toch 'dingen' gebeuren en o wee.....


Culinair recensenten schrijven als mens, vanuit hun persoonlijke beleving en dat doet mij vaak huiveren. Want weet, objectief beoordelen bestaat niet, de mens, de journalist, is niet in staat om objectief te oordelen aangaande de culinaire wereld! Dit is een feit, als zijnde horeca examinator weet ik waar ik over spreek, niets is moeilijker om een objectief oordeel te vellen over 'situaties en wat daar uit voorkomt'. Gelukkig hebben wij examinatoren een boekwerk waar alles in beschreven staat, zodat 'objectiviteit' enigszins gegarandeert wordt binnen de praktijkexamens, hebben culinair recensenten ook zo'n boekwerkje...of is de beoordeling puur persoonlijk...


Het oordeel van deze twee culinair recensenten was in mijn ogen acceptabel, het artikel goed met soms enige 'twist' aan tafel en dat maakt het menselijk. maar toch vraag ik mij soms af, weten culinair recensenten wel wat ze doen en hebben ook zij aan zelfreflectie gedaan. Soms worden bedrijven onderuit gehaald door 'persoonlijke beleving' van journalist en dan neem ik het petje af van voorheen Ton de Zeeuw binnen de Telegraaf, niet goed verdient, is geen artikel.


Gelukkig hebben de heren recensenten bij ons een goed gevoel overgehouden, alleen de Hollandaisesaus vonden 'zij' klinkklare room, maar neem van mij aan, daar komt géén room aan te pas. Alleen het staat wel te lezen in de krant en wordt gelezen......en dan krijg ik het Spaans benauwd...... oordeel en schrijf er niet over als het niet zeker is.... U vindt namelijk de kant en klare kruidenboter van de Hanos ook lekkerder als de eigengemaakte hoorde ik van een Restaurant dat in het blad de Lekker staat en zo ook gaf u een oordeel over kant en klaar ingekochte desserts ....persoonlijke oordelen mogen nimmer gepubliceerd worden zonder fundamentele toetsing.............. is mijn oordeel, zo ook aangaande... 'geloofwaardigheid'.


Toch wil ik hun bedanken voor het 'aardige' artikel en de gratis 'publiciteit' maar omdat ik ter aller tijde 'huiverig' blijf voor 'oordelen' van culinair recensenten gebruiken wij in alle gerechten Spanish Fly, waarschijnlijk binnenkort ook bij de Groothandel te verkrijgen. Omdat we zo iedereen, incluis 'culinair' recensenten in prettige sferen kunnen brengen, 'de nieuwe keuken'...welkom.......

Buiten de deur, Hermus & Zandstra bedankt....voor het artikel...kom ook eens een sessie doen, dan gaan we een hollandaisesaus maken........... :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten