Laten we het simpel houden, de aankomende collega's, nu nog leerlingen binnen de keukens hebben allemaal een mapje, waarin opdrachten staan die ondertekend moeten worden. Dit geldt voor alle niveau's die zij doorlopen, zijn de opdrachten niet afgetekend, dan kan de leerling geen examen doen. Dus als dit systeem ''waterdicht' zou zijn, beheerst een leerling die slaagt tijdens een examen voor zelfstandigwerkend kok alle, 'basistechnieken aangaande het koken', etc........want zijn of haar 'mapje' bevat de handtekeningen van de leermeester......de opdrachten zijn afgetekend, hoe eenvoudig......................maar de praktijk wijst anders uit, helaas...........
Dat het fout zit bij de opleidingsinstituten klopt, 'een kok' hoeft geen professor te worden en wil werken met de handen, dus hier moet de nadruk op liggen bij de opleidingen. Het bedrijfsleven wil 'geschoolde' medewerkers die de basistechnieken bezitten om te kunnen functioneren, dus de leerling van nu, maar hier hapert het ook, want vaak is een leerling, méér een collega dan een 'leerling'. De meest 'goedkope' medewerker is een leerling, maar al te vaak 'leert' de leerling klaarblijkelijk niet te veel, want deze wordt ingezet om de meest tijdrovende klussen uit te voeren en of wordt de 'leerling' een kunstje geleerd, waar een bedrijf en of leermeester een jaar lang 'goedkoop' profijt' van kan hebben...............ook sterrenzaken handelen soms zo.........
Maar beste mensen wij willen toch maar één ding met elkaar, gemotiveerde en later inspirerende mede collega's, dat willen we toch, maar dat gaat niet lukken als we niet reëel gaan worden.
Mijn visie en werkwijze binnen deze materie is eenvoudig:
De leerlingen die bij ons werken binnen niveau drie moeten inzicht verkrijgen, 'strak' kunnen werken, met mensen kunnen omgaan, van twee kanten kunnen kijken (door de bril als medewerker, maar ook door de bril als eigenaar), fatsoenlijk zijn, verantwoordelijk kunnen bestellen, aan de pass kunnen staan, creatief kunnen zijn, hun verantwoordelijkheden willen nemen, openstaan voor 'opbouwende kritiek', kunnen calculeren, aan de 'kachel' kunnen staan, aan de koude kant kunnen staan en discipline hebben. En daarnaast proberen we hen te vormen aangaande het koken........op onze manier, maar met respect...............
En dit kost mij alleen een grote dosis aan relativeringsvermogen en zelfreflectie, jezelf durven wegcijferen om anderen 'beter' te maken, maar soms vraag ik mij wel eens af.........'misbaar' willen zijn, dat is juist de zere vinger binnen onze horeca, ego's (chefs) durven dit vaak niet, want anders staat hun baantje misschien wel op tocht, maar mensen wordt toch een keer wakker....!!!!!
Iemand alleen leren koken 'zoals' op het bedrijf is geen basis, dat is een extra, de basis aanleren zoals afgesproken en beschreven staat, daar moeten we aan gaan werken binnen Nederland, leerlingen allround proberen te maken......aangaande de basistechnieken binnen elke partie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten