donderdag 9 juni 2011

Hoe helpen we de #horeca naar de kloten.....

Vandaag mocht ik opnieuw 'acte de présence' geven bij de praktijk-herexamens voor zelfstandigwerkend koks. Opnieuw raakte ik behoorlijk depressief van het kunnen van onze toekomstige vakgenoten maar gelukkig bestaat er valium...........Hoe sneu is het gesteld met de vaktechnieken en kooktechnieken!!!!!!! Ik heb hier geen zin meer in...ik wil geen valium!!!!!!
Hoe dit alles heeft kunnen onstaan, weten we wel maar we willen alles bedekken met de 'mantel der liefde'............en daar moet een eind aan komen.......want er blijven maar weinig echte koks over...


Het probleem ligt aan diverse factoren en deze zullen naar mijn inziens heroverwogen moeten worden, waarbij 'controle' genoodzaakt blijkt. Dat het onderwijs binnen de opleidingsinstituten niet echt jofel is weten we en mogen we ook graag roepen (niet inspirerende, motiverende leraren) maar laten wij opleiders, leermeesters en bedrijven ook eens de hand in eigen boezem steken...Het 'papiertje' leermeester is te behalen door een 'ieder' en wat betreft het verkrijgen van 'opleidingslicenties' aangaande de 'niveaus' die de leerlingen moeten doorlopen binnen bedrijven blijkt ook 'simpel' te zijn.....en dus ook niet te kloppen.......Dus hier is werk aan de winkel, wil je vaktechnisch goed onderlegde mensen, blijven kunnen opleiden................ Ik zou pleiten voor een grote landelijke herziening aangaande 'opleidingsbedrijven' binnen de horeca en alle bedrijven opnieuw, maar nu serieus 'inschalen' aangaande het mogen 'opleiden' tot welke niveaus!!!!
Verder zouden de leermeesters, gecheckt moeten kunnen worden aangaande het vaktechnische en kooktechnische aspect van ons mooie vak.....De leermeester die niet beschikt over de kennis, waarover een leerling behoort te beschikken op bepalend niveau, moet en mag geen leermeester meer zijn.....We moeten met ons allen veel consequenter gaan worden en er moet veel, maar dan ook veel meer gecontroleerd gaan worden aangaande 'vakkennis' betreffende ons leermeesters.


Eigenlijk zouden er periodieke bezoeken moeten plaatsvinden aan bedrijven, waarbij de leermeesters aanwezig getest worden aangaande hun 'kennis' en vaardigheden, waarbij consequenties in het vooruitzicht staan bij falende resultaten, zo ook voor bedrijf op dat moment...


Dit hele 'gedonder' blijft mij verbazen en ergeren, maar wel op een dusdanige manier dat ik afstand en of afscheid wil nemen van het examineren. Geen van de jonge mensen die hun 'her' deden konden een 'bisque' maken, op smaak koken, een bordje dresseren, gerechten warm serveren en dat irriteert mij. Zes van de negen mensen gingen met de hakken over de sloot naar huis als zelfstandigwerkend kok, waarvan ik gevoelsmatig weet dat zij dit niet zijn.......Niemand heeft de karkassen gekneusd voor de bisque en toen ik hiernaar vroeg, kreeg ik van één als antwoordt: Dat hoefde niet van mijn leermeester en daarom ben ik het beu...deze leermeester ''klootviool' weet zelf namelijk niet hoe je dit 'soepje' maakt, maar mag wel opleiden binnen niveau drie..............


Ook liepen er koks rond met 'roze' haarnetjes, waarschijnlijk hun hoofddeksel vergeten, maar beste jonge mensen, dit moet jullie toch de eer te na zijn, een examen afleggen met een haarnetje op je 'kop'........alhoewel, er ging er zelfs één zitten op een krukje tijdens het examen..'luie donder' waarschijnlijk..of doet de leermeester dit ook.........voorbeeldfunctie..............


Enfin, ik was al lang blij dat er niemand met een stukje 'varkensnet' op het hoofd liep, want ja als je zegt doe een netje op je hoofd, had dat ook gekund, er was trouwens ook genoeg van over, want er was er maar één die wist hoe je een 'ballotine' maakt........
Kenwerk, herzie alstublieft alle leerbedrijven aangaande opleidingsniveau en keur alle leermeesters op vakkennis, zo niet, dan was dit het laatste jaar dat ik examens heb afgenomen....Ik heb hier geen zin meer in.....ik wil inspireren, niet deprimeren......!!!!!!!!!!
Bedrijven die willen werken met leerlingen moeten herzien, leermeesters moeten getest worden op hun vakkundigheid en opleidingsinstituten moeten duidelijk en mede inspirerend zijn. De focus van nu ligt verkeerd...Ik heb het goed gehad, met de horeca........
Elk bedrijf wat wil werken met leerlingen moet capabele leermeesters in dienst hebben, die beschikken over alle basiskennis en of nemen, zo niet, dan mag er niet meer met leerlingen gewerkt worden binnen een bedrijf. Leerlingen, moeten over de basiskennis kunnen beschikken en wat betreft hun houding, dat is aan degene die opvoedt...ik ben klaar......
Iedere chef die ik nu nog tegen kom en niet weet wat larderen, pikeren, barderen, ballotine, galatine en wat bisque is neem ik niet meer serieus en kan beter een straatje verder gaan, mits het bedrijf anders denkt, maar dan klokkeluid ik naar kenwerk...........Nu aan de valium??

Geen opmerkingen:

Een reactie posten