woensdag 6 april 2011

Vanellus vanellus

Waar zijn ze gebleven die kieviten? Ik probeer mijn kinderen altijd iets mee te geven van vroeger, 'dingen' die ik zelf ook altijd graag mocht doen toen ik hun leeftijd had, 'dingen als' het vissen met 'levend aas', het stropen van paling met lijnen en het rapen van kievitseieren. Je mag de eieren zoeken, rapen tot zes april...........in de provincie Friesland, nou ben ik nog wel eens burgerlijk ongehoorzaam dus die datum........och ja, oude gebruiken moeten voortbestaan!!!

Weet wel waar je zoekt als je, je aan de regels wilt houden, want dit mag alleen op de aangegeven plaatsen en dit zijn de foerageergebieden van de ganzen. Deze gebieden worden aangegeven door de provincie Friesland...nogal eens onduidelijk als je het zo om je heen hoort en weet, ben je stout dan riskeer je een boete van €210 of een paar dagen in het 'getraliede Hotel van Justitie op basis van 'vol pension'....mocht je de regels overtreden.......ik zou kiezen voor het 'Hotel'.. :-))
Enfin, die datum zal me een worst zijn, ik neem de eieren toch niet mee, ik wil alleen maar doorgeven hoe je de eieren kunt vinden. kieviten hebben hun nesten vaak zo'n meter of vier langs de afwaterings-gleuven in de weilanden en verder loont het de moeite om te wachten bij de weilanden of akkers tot er kraaien en of meeuwen overvliegen, want gaan de kieviten dan in de aanval dan kun je er donder op zeggen dat er een nest ligt met een broedsel.........vroeger ooit geleerd..........van......mensen met oog voor de natuur..........zoals mijn vader...!!!!!!
Kievitseieren golden in die tijd als een delicatesse, koken en daarna eten met tuinkers en iets 'fleur de sel'................met een stukje roggebrood....................

Echter, het gekke is dat er geen kievit meer te vinden is als ik zo eens rondrijd, ook gisteravond op weg naar huis, het was nog licht, totaal geen 'beweging' als je de weilanden afspeurt. Oké het stropen op paling kan ik de jongens niet meer leren want er is geen paling meer en het zoeken naar kievitseieren gaat ook niet meer lukken, er is geen kievit meer, maar niet getreurd, we hebben de foto's nog...............................???????? :-((
Wat er alleen overblijft is het vissen met 'levend aas' op snoekbaars straks...tenminste.....als er nog snoekbaars is, maar pas op voor een paar dagen binnen het 'getraliede Hotel'.... de receptie registreert je gegevens........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten