dinsdag 5 april 2011

Horeca-leveranciers lopen ver achter met hun online bestelsystemen..........

Vroeger bestelden we via de telefoon, via de fax met van die enorme bestellijsten of gewoon met een geschreven kladje wat je even snel door de fax drukte.....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Veel later kwamen de eerste internet bestelsystemen, maar hier hebben we in het begin nooit gebruik van gemaakt want deze waren te log en namen teveel tijd in beslag, binnen keukens moet je snel en effectief kunnen bestellen, dus ontwikkelden wij ons eigen bestelsysteem per leverancier voor de drie keukens. Eenvoudig, overzichtig en zonder toeters en bellen, dit deden en doen we met bestellijsten in Excel die te filteren zijn en waar alleen de producten op staan die de keukens daadwerkelijk gebruiken.................enfin, voor ons goed, zéér tijdbesparend maar voor de leverancier meer werk..!! .....(moet door hun handmatig verwerkt worden!!!)



Maar omdat je elkaar tegemoet wil komen, ben ik enkele jaren geleden naast ons eigen systeem ook de online bestelsystemen van enkele leveranciers gaan gebruiken. Nu jaren later zie je maar weinig verbeteringen, daar waar de groten voor de consument zoals een 'wehkamp' veel investeerden in 'gebruikersgemak' zijn de toeleveranciers voor de horeca stil blijven staan......!!

Natuurlijk, je kunt je 'favorieten-lijst' samenstellen maar dat is ook het enige.....deze lijsten zijn trouwens vaak zonder enige structuur....dus je blijft soms zoeken naar dat ene artikel en maar bladeren door de pagina's........dat werkt op m'n zenuwen...!!!!!!! :-(( kost teveel tijd :-((
Als ik Jolanda gemakkelijk zie zoeken en navigeren op websites zoals die van Wehkamp, dan vraag ik mij af waarom de horeca-leveranciers zo ver achter zijn gebleven......?? Stel dat ik een bepaald product wil zoeken bij mijn leveranciers dan zoek je, je het apelazarus.....en dat kost tijd en dat wil ik niet dus dan maar niet. Je moet bijvoorbeeld precies weten hoe dat artikel beschreven staat binnen hun systemen.............want anders kun je het vergeten...'product niet gevonden' verschijnt er dan, waarom werken hun zoek-systemen niet met 'auto aanvullen' zoals bij Google en of sommige websites weet wel dat niet iedereen weet hoe je de benaming van sommige artikelen moet spellen....!!!!


Tegenwoordig worden er 'usability Awards' toegekend aan de meest gebruiksvriendelijke websites en webshops voor consumenten binnen Nederland en zoiets zou er ook moeten komen voor de Horeca-leveranciers, hebben ze gelijk een stok achter de deur om tot een hoger plan te komen.........................aangaande de gebruiksvriendelijkheid...........voor de horeca.............!!

1 opmerking:

  1. Hoe is het gesteld met de internetwinkel van Bolscher? We merken dat er steeds meer klanten online bestellen! Voordelen te over: rapportages, omzetoverzichten, handig voor de margeberekening! Met vriendelijke groet,
    Franck van Hout

    BeantwoordenVerwijderen