woensdag 25 augustus 2010

Wat een 'siepel' kan veroorzaken!


Vandaag was er binnen Dwingeloo alweer de laatste Brinkavond: dit zijn de woensdagen binnen augustus die bol staan van de activiteiten. Vandaag, eigenlijk vanavond was er de wedstrijd 'siepelsoep' koken en dit hield in dat deelnemers ter plekke een traditionele uiensoep moesten bereiden, er was life muziek, er stonden kraampjes en er was een soort 'Duitse' bierstube'.
Het was gezellig, druk en er vond beleving plaats, gewoon koken op een pitje en of een open vuurtje, mensen die proeven (vanuit heel Nederland, de mensen die op vakantie zijn binnen Drenthe), mensen die wat drinken en praten.
Het leek wel Frankrijk, gewoon koken, eten en genieten binnen een dorpje. En dat is heerlijk, gewoon mensen zien koken, sommigen hadden zelfs speciale warmtebronnen bij zich: het ging om een uiensoep, maar ik heb ook Goulash geproefd, gemaakt in een speciale pan met schoorsteen die verhit werd door een open vuurtje, Jezus wat kun je dan genieten van mensen, sommigen maakten dus gebruik van de situatie om buiten de 'wedstrijd om' nog iets te maken en waarom? Om te laten proeven, hoe trots kun je zijn?

Ik ben trots omdat ik mocht plaatsnemen binnen de jury, een jury die deelnemers mochten jureren die 'slapeloze' nachten hadden gehad en dat is emotie.
Draaf ik te ver door? Ik denk van niet Dwingeloo moet dit vaker gaan doen, dit past binnen het dorp, binnen de brink en er zijn mensen die hun 'kop willen uitsteken' en daar heb ik respect voor.
Kom op regionale leveranciers, laat zien waar Drenthe voor staat: ik lever mijn 'kop' voor 2011.
Maar die is niet belangrijk, Dwingeloo het Frankrijk van het Noorden: eten, drinken en beleven!!

Wat een inspiratie door een siepel, mooi hé?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten