dinsdag 24 augustus 2010

Van alles en nog wat........

Vandaag kreeg ik antwoord op een vraag die ik eerder stelde via mijn blog: waarom liggen de groenten niet gekoeld binnen onze supermarkten? Het antwoordt verkreeg ik via de Dirk Supermarkten, wij zijn hier mee bezig maar dan worden de kosten te hoog om een geheel gekoelde ruimte aan te leggen voor alleen de groenten. De groenten nu liggen niet gekoeld want dan begaan ze ook geen temperatuurschommelingen, hoeven dus na sluitingstijd ook niet verplaatst te worden! Mijn conclusie: Supermarkten gooien veel weg en dit wordt betaald door de consument, wat ik wel apart vindt binnen een vooruitstrevende Dirk keten is dat er wel een totaal gekoelde inloopruimte is voor de zuivel!!
Kreeg nog een telefoontje van 'Vermaning Horeca', die een samenwerking is aangegaan met Chateau Briand, de slagerij van Horeca Nederland. Ik ken Chateau Briand uit mijn verleden, toen ik nog werkte onder de grote rivieren en dit is een Topslagerij, ben benieuwd naar de kalfslendes en wangen die morgen binnen komen.

Heb ik mij verdomme toch weer over laten halen om het blanke kalf te testen, terwijl ik tijden geleden het 'rosé' vlees ter keuken nam: meer smaak maar daarentegen tegen meer stugheid, nou ja we zien wel wat een ieder er van vindt.

Gisteren bij van der Zee slagerijen wat Eco kalf, Vechtdalrund, Iberico varken en lam meegenomen, nog even een telefoontje van één der visleveranciers om 'bij te praten' op een manier die niet 'account-managers' waardig is, wees blij dat je iets mag leveren!
Ook nog even in conclaaf met de poelier over de verdeling van de eerste kooieenden binnen de Noordelijke Horeca.
En tijdens mijn 'oogopmetingen' bij Specsavers, nog even een telefoontje van de stugge Friese groentenleverancier.

Weet je wat het probleem is in het Noorden? Daar wordt niet gegeten om te genieten en gekookt om te laten genieten, daar werken veel 'werkers' en geen 'genieters'.
De gasten kijken sneller naar de prijzen en voilla, einde verhaal.
Vele leveranciers gaan niet mee met de tijd en dit brengt spanningen met zich mee.
Weet wel dat gespannen medewerkers een nagel aan de 'doodskist kunnen zijn van leveranciers'.
Belangrijk nu is niet, de eerste kooi-eend binnen de keuken, maar meer wie een warme ambiance heeft en wie het meest gastvrije 'bedieningspersoneel' heeft.
Gewoon bedrijfsmatig en gevoelsmatig koken met passie en gastvrij zijn is de unieke factor, de rest zijn te kopen hulpmiddelen en dat doen velen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten