woensdag 11 augustus 2010

Nederland 'denkt' te kunnen koken

Wat is koken? Koken is een maaltijd bereiden voor mensen die op een afgesproken tijdstip
aanschuiven, want anders kun je niet echt koken. Koken deed mijn moeder voor ons en doet mijn vrouw Jolanda voor onze kinderen en gelukkig ook voor mij.
Weet je waarom moeders koken, om hun kinderen te voorzien van gezonde voeding, zij moeten immers hun vitamines en dergelijke dagelijks binnen krijgen.
Binnen de horeca wordt graag aangegeven dat alles huisgemaakt en supervers is. Eigenlijk zijn dit zinloze kreten, binnen de horeca is ook niet alles vers.

Zelfs binnen onze huishoudingen is niets meer vers, dat is ook logisch want we hebben allemaal een koelkast en vriezer waar we producten kunnen bewaren. Iedereen leeft aan de hand van een agenda dus boodschappen doen staat ook gepland en dit zijn boodschappen die meerdere dagen moeten kunnen bestrijken.
Zo wordt er ook vaak binnen de horeca besteld, voorraad aanleggen voor meerdere dagen of om pieken op te kunnen vangen.
Nederland denkt te kunnen koken, maar dit is 'bullshit', er zijn koks met geen verstand van zaken en gasten met geen verstand van zaken, vele moeders koken niet meer en dus hun adolescente kinderen ook niet. Het denken te kunnen koken van nu is niets meer en minder dan wat een papagaai ook doet: kunstjes zien en nadoen!
Wie geeft zich nog over aan verse spinazie, wie bereidt nog draadjesvlees?

Binnen de horeca werden ook van allerlei 'noodgrepen' toegepast, vooral op het gebied van apparatuur en moleculaire technieken.
Toine Smulders flikkert zijn rohner weg en gaat weer 'normaal' koken, dan vraag ik mij af: waarom was die rohner dan nodig, evenals de 'green egg', etc.
Vanwaar al deze apparatuur:
Waarschijnlijk om het 'niet kunnen koken te verbloemen' of om de markt van deze apparatuur te stimuleren. Maar ja wie is Toine, ik weet dat Toine een topkok is, maar hij is zeker niet toonaangevend. Ben wel benieuwd als Jonnie en of Sergio de rohner wegpleuren, dan heeft het impact binnen de horeca. (misschien hebben zij er niet eens één)Dat er probleem is zullen wij moeten erkennen en dat wij dit over onszelf hebben afgeroepen eveneens: onze smaak van nu is gebaseerd op gemanipuleerde versproducten, er was niet meer aan de vraag te voldoen en mensen hebben geen tijd meer om te koken. Sjapoo, vele 'thuiskoks' zijn de papagaaien van deze eeuw en hun maatstaven worden geijkt aan de hand van televisieprogramma's. Neem daarbij de mondigheid van de mensen nu en het plaatje is rond: Iedereen denkt te kunnen koken!!!

Weet je wie de beste groenteboer van Nederland is betreft versheid?
De man of vrouw die een kropje sla levert uit het 'volkstuintje' en wij ondervinden dit vaak. En wat denk ik dan, ik moet tijd 'vrijmaken' om zijn verhaal aan te horen want anders ben je asociaal net als het gros van Nederland op dit gebied en dat wil ik niet zijn! U toch ook niet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten