vrijdag 21 mei 2010

Wat is de definitie van 'goed zijn' binnen een keuken?

Wat is in hemelsnaam een betrouwbare universele maatstaaf waar een kok zich aan kan meten, hoe goed ik ben, kan dit zijn hoe ambachtelijker, hoe beter ?????
Helaas, er is geen universele maatstaaf. Gek is dat, want hoe kom je dan te weten hoe goed je bent, is dit te meten aan het aantal gasten wat een bedrijf ontvangt?
Helaas, dit is ook geen maatstaaf, misschien komen de vele bezoekers wel voor de lage prijzen van de gerechten of voor de snelle bediening.

Ben je als kok goed omdat je ambachtelijk werk en wat is ambachtelijk werken?
Ambachtelijk werken houdt in dat alle gerechten binnen eigen Toko gefabriceerd worden, vanaf amuse tot friandises.
Als er ook maar iets binnenkomt wat voorbereid is, werkt je niet meer ambachtelijk en dit geldt natuurlijk ook voor bijvoorbeeld de binnenkomende broodsoorten en geportioneerde versartikelen.

Nu wordt het ingewikkelder, want je dacht altijd dat je goed was, maar het brood bakken we zelf af, maar het komt binnen als halffabricaat.
Je werk met versartikelen, maar door de pieken en soms dalen van restaurantbezoek moet je 'soms' producten weggooien of invriezen.
Je vriest in dus je werk ook niet meer met dagvers!
Wordt je werkelijk dagelijks bevoorraad door de leveranciers en hoe vers zijn hun produten?
Stel, je wordt niet dagelijks bevoorraad, ben je dan niet goed?

Dus je stelt zelf een definitie op: als de gast gelukkig is na bezoek van restaurant ben ik goed!
Gelukkig, want dan hoef ik niet te huichelen over het tot stand komen van mijn gerechten, mijn 'versheid' en mijn EIGEN interpretatie van wat is 'goed'. (Ik ben goed)

De universele fictieve maatstaaf die gehanteerd wordt door velen, het ambachtelijk koken, kan verwezen worden naar het land der fabelen.
Dream on but get real !! (soms moeilijk te accepteren)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten