maandag 10 mei 2010

Normen, waarden en zelfreflectie.

Normen en waarden binnen bedrijven.
Iedereen heeft zijn of haar normen en waarden, meegekregen tijdens opvoeding, maar binnen werksituaties komen mensen in aanraking met normen en waarden gesteld door het bedrijf.
Binnen de horeca kan dit nogal eens botsen.

Wat is nodig om een keuken te kunnen laten draaien, een chefkok die goed kan koken, een chefkok die de teamspirit kan bewerkstelligen, een chefkok die de cijfers goed in de gaten houdt of een chefkok die alles kan.
Vaak is zo'n allround niet te vinden, of ze bestaan niet eens.
Dit komt doordat iedere vakgenoot goed is in een of meerdere takken, maar nooit alle gaven bezit. Dit behoeft geen probleem te zijn omdat ondersteuning of aanvullingen vaak wel plaatsvinden..

Wat van groot belang is dat chefs hun tekortkomingen inzien en dit ook aangeven, dit is nimmer een punt om onzeker van te worden. Geen mens kan alle gaven bezitten.
Wel een belangrijk issue is dat chefs aan zelfreflectie doen en hun eigen waarden en normen aanpassen aan het bedrijf.
Het je niet kunnen voorstellen waarom anderen niet op de manier reageren die jij voor ogen hebt is niet rationeel.
Mensen zijn uniek in hun doen en laten en een 'chef' moet het zo kunnen kneden dat het in het bedrijfsplaatje past.
Het kunnen kneden van medewerkers heeft te maken met sociale communicatie en interesse in mensen.
Kunnen kneden heeft te maken met respect, respect verkregen door kennis en anders door discipline, toch geeft natuurlijk respect door kennis altijd de doorslag.

Een chef die constant staat te schreeuwen en te beleren kan respect verkrijgen door 'dwang'.
Dit is de onnatuurlijke vorm die niet teamopbouwend is, de chef is '' heilig'.
Deze chefs hebben vaak zelf een gevoel van 'no controle'.
Geen autoritaire chef is 'heilig', relativerend, koken is niet meer of minder dan een gerechtje kunnen koken en de marges behalen voor bedrijf.
Het horecabedrijf bepaald de belangrijkheid, niet het individu.

Een chef van nu heeft oog voor de problematiek die nu speelt: de scheidingen onder ouders van leerlingen, de recessie, het drugsgebruik, het alcoholgebruik en daarnaast lukt het het hem of haar om jonge mensen te inspireren en te motiveren voor de horeca.
De tijd dat men trots thuis aankwam omdat de jonge hond een hollandaise had leren tikken is voorbij, hij of zij rijdt eerst naar moeder om te laten proeven en dan naar vader, 10 kilometer verderop en dit is geen uitzondering!

Maak jezelf tot inspiratie en motivatiebron voor medewerkers, zoniet ga dan wat anders doen buiten de horeca. De horeca staat te springen om dit soort mensen !!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten