zondag 9 juni 2013

Eten binnen de zorginstellingen....

Zijdelings word ik wel eens geattendeerd over de maaltijden die verstrekt worden binnen onze zorg-instellingen en omdat mijn ouders ook een bepaalde leeftijd hebben bereikt, denk ik hier steeds meer over na. Ik weet, doordat mijn moeder, al vele ziekenhuizen heeft moeten bezoeken en daardoor ook mede een revalidatie heeft ondergaan binnen een zorginstelling, wat daar ter tafel komt.... en over het algemeen wordt je daar niet vrolijk van.. laat staan beter..

Maar dit weet ik en waarschijnlijk u ook en dan vraag ik mij wel eens af, of het centralisatiebeleid van keukens binnen de zorg, goedkoper ia dan het bereiden van maaltijden binnenshuis.Centralisatie van keukens houdt namelijk in dat er maaltijden worden bereidt op één punt, mensen (personeel) bereiden deze maaltijden (zonder beleving), alles wat warm bereid wordt, moet terug gekoeld worden (wat een kosten), gekoeld opgeslagen worden (wat een kosten), uitgereden worden naar externe locaties (wat een kosten), ter plaatse geregenereerd worden (wat een kosten) en geserveerd worden (wat een energie en kosten).

Het eindproduct van zulke processen kan niet meer dan belabberd zijn en dat is ook logisch, producten en of gerechten verliezen al hun karakter door dit soort (besparende) processen. 
Nu weet ik niet precies van de hoed en de rand, maar ik weet wel dat een paar honderd maaltijden te bereiden zijn met een paar koks en wat 'handjes' en dan kun je gewoon vers en met beleving serveren... en de inkoop... van zo'n warme maaltijd zal gemiddeld niet meer kosten dan twee euro. Een kopje soep bereiden heeft vaak als inkoop niet meer dan vijftig cent en een nagerecht zal gemiddeld is doen van vijfenzeventig cent.  


Eten is vaak een lichtpunt binnen de dag en dat geldt ook voor hulpbehoevende ouderen, maar laten we ons opmaken voor het tegendeel, over het algemeen wordt er 'voer' voorgeschoteld zonder ook maar enige passie en beleving en dat staat ons later waarschijnlijk ook te wachten, eigenlijk te belachelijk voor woorden deze 'onvrijwillige' culinaire euthanasie.... Terwijl ik persoonlijk zeer sterk twijfel over de kosten besparingen door centralisaties.... Hoop zelf nimmer hulpbehoevend te worden, maar ja, over ons leven hebben we geen controle, maar de rotzooi die er nu vaak geserveerd wordt zou ik nimmer eten of ik zou dement moeten worden, dan zal alles waarschijnlijk wel smaken..



Geen opmerkingen:

Een reactie posten