donderdag 20 juni 2013

De gast mag de sla mengen...

Heb veel negatieve reacties mogen ontvangen over het laatste blog..... maar wees nu eens eerlijk mensen. Binnen Nederland missen we gewoon de eetcultuur, terwijl andere culturen veel tijd steken in de dagelijkse bereidingen, moeten wij afhaken. De Nederlander heeft namelijk geen tijd om te koken...althans dat hebben wij ons opgelegd... koken is geen onderdeel binnen ons patroon.

Wij gaan uit eten.... omdat we geen zin hebben om te koken of wij gaan 'duur' om gezien te worden.... en dat is niet erg, alleen we moeten het leren accepteren en daar moet de 'nieuwe horeca' op inspelen.

Jaren geleden hielp ik een Franse chef bij zijn verhuizing en terwijl we midden in de verhuis chaos zaten nam hij de tijd om zes gangen te koken en dat is mij altijd bijgebleven.... iedereen was druk met behangen, met schilderen.... maar er moest wel gegeten worden met de lekkerste wijnen op tafel.... en de gast.. mocht de dressing inmengen.

Toen gingen bij mij de ogen al open en vond ik het vreemd, maar eigenlijk is het helemaal niet vreemd, hoe de situatie ook is, er wordt gewoon goed gegeten en dat is iets wat wij binnen de Nederlanden niet kennen. Binnen zulke situaties halen wij even snel Chinees, of van een snackcorner, wij Nederlanders zullen niet uitgebreid gaan staan te koken, want wij hebben geen tijd.
Toch is dit interessant, want de horeca kan hier van leren.... Nederlanders hebben nimmer tijd, zijn altijd druk en willen snel eten, soms willen ze iets minder snel, maar dan moeten ze wel gezien worden.

Nederlanders hebben geen eetcultuur en dat zal ook niet gebeuren, ze willen goedkoop, snel en lekker, ze willen wel betalen, maar dan moet er iets tegenover staan, herkenningen binnen het bedrijf, of ze moeten kunnen 'opscheppen' over de genoten lunch en of diner tegenover de buitenwereld...... 

Laat mij de sla maar mengen, dan weet ik dat ik op de juiste plek ben...... om te genieten....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten