zondag 11 september 2011

Zijn wij nog wel trots..... of raken we afgestompt...

Soms vraag ik mij weleens af of mensen wel trots zijn op zichzelf en hetgeen waar zij voor staan. Ik kan niet begrijpen...... en helemaal niet binnen de horeca dat sommigen zich bewegen op een manier.... die niets uitstraalt aangaande trots op... trots zijn op hetgeen je doet en dus eigenlijk ook op jezelf.....


Al jaren lang loop ik te verkondigen dat ik 'witte muizen' om mij heen wil, mensen die 'opvallen' en trots zijn op hun vak en dit ook uitdragen..... maar soms moet ik slikken en toch doorgaan... want sommigen denken al wit te zijn.... maar beste mensen, wit willen zijn kost energie, constant willen zijn, willen inspireren, kennis hebben, willen opdoen..... en dat is een lang traject..




Nimmer mag een kok denken, te draaien op routine, want routine is 'dodelijk' voor een bedrijf... bedrijven binnen de horeca moeten openstaan voor veranderingen en daardoor flexibele medewerkers hebben die ook mee willen gaan, gewoon willen doorgaan omdat het altijd zo ging is binnen mijn vocabulaire uit den boze, het kan namelijk altijd beter.......



Ik ben een ambachtsman in hart en nieren, maar daarentegen ook een realist en ik denk dat er grote veranderingen binnen de horeca gaan plaatsvinden. De nieuwe generatie valt nog wel te inspireren, maar de methodieken zullen anders moeten zijn...... en dat is interessant...... 



Trots zijn op hetgeen je doet binnen de horeca.... zal opnieuw onderbouwd moeten worden om aan een gezonde 'invoer' van keuken-medewerkers te kunnen  komen... de aankomende jaren en ik denk dat er hier een grote taak is weggelegd voor de leermeesters met daarop controlesystemen vanuit instanties als Kenwerk.... Er gaat een nieuw tijdperk beginnen en sommige horeca-ketens spelen hierop in, omdat zij al geruime tijd ervaring hebben met de bv-ik generatie ....


Wij als leermeesters binnen de horeca, wij als managers, wij als zelfstandig-werkend koks, moeten blijven creëren, inspireren en motiveren binnen de bedrijven en een voorbeeldfunctie bekleden en uitstralen.... want doen we dit niet dan moeten we vervangen worden....... eigenlijk heel eenvoudig......


Gelukkig ben ik nog trots........op alles wat ik doe binnen de horeca..
U toch ook.....hoop ik...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten