donderdag 15 september 2011

Alles is zo..tegenstrijdig...binnen de horeca

Ik wilde vrolijk bloggen over EvenTT Culinair, maar voel mij daar nu even niet toe in staat na het lezen van het blog van Norbert Koreman. Want wat hierin verhaald wordt raakt mij persoonlijk. Toine Smulders moet zich verantwoorden......voor koken met passie.......??????


Ook ik ging er altijd vanuit dat de ' jonge vis' een streven had naar een 'grotere kom', maar dit blijkt niet meer waar te zijn. Het echt willen leren koken en daar 'persoonlijk veel tijd in willen steken' is niet meer, dit ondervond ik steeds vaker. Het is niet meer als 'toen', kijk maar naar de opleidingsinstituten die te maken hebben met een grote uitstroom. Tientallen jaren heb ik op mijn manier 'toekomstig' collega's weten te motiveren voor ons vak..... terwijl ik zelf wist.... dat het geven en nemen was binnen de horeca, maar ja, ik ben nu eenmaal passioneel en houdt van koken........ maar moeten we daarom een boetekleed aantrekken..... sodemieter op......

Mijn ouders verklaarden mij vroeger voor gek, veertien uur per dag werken en acht uur betaald krijgen.. maar dat interesseerde mij toen niet.... ik wilde maar één ding en dat was leren koken.... ik, toen als toekomstig kok, in die tijd heb ik nooit gelet op de uren... ik wilde maar één ding en daar ging ik voor.... alles willen weten... maar tijden veranderen en de laatste jaren begon ik dit ook daadwerkelijk te merken. De horeca is namelijk een heel moeilijke tak van sport om mee om te gaan, want de etablissementen kennen twee pieken en dat is de lunch en het diner.......


Daarom is een achturige werkdag bijna uit den boze....helemaal als er ambachtelijk gewerkt wordt... en ik weet waarover ik praat. Maar ik ben ook een een realist en kan omgaan met eventuele concessies en eventuele 'zeer goede halffabricaten' ...... 'het einde van de gastronomie' schreef Norbert. Nee dat denk ik niet, maar ' de glamour' gaat er wel iets van af. Ook ik heb heb altijd veel gevraagd van de leerlingen maar daar hebben ze ook veel voor teruggehad, ik heb een rugzak vol kennis... met een update naar deze tijd, met de normen en waarden die nu gelden, maar ook die van toen zal ik nimmer vergeten en nog graag toepassen..... als je binnen een interessante keuken werkt....dan blijft het geven en nemen, maar het mag nimmer misbruik worden.... weet ook dat de jeugd tegenwoordig zelf mans genoeg is om aan de bel te trekken als er 'dingen' niet kloppen... maar laten we wel reëel blijven... wij als opleiders.... maar zeker ook de leerlingen...die steeds frequenter een niet alerte houding aannemen.


.

Moet de ambachtelijke horeca een kruis dragen..... sommigen wel en sommigen niet... maar hoe de rechtbank ook oordeelt, er gaat wel iets veranderen vanaf... binnenkort... maar het leven gaat door en zo ook de gastronomie... alleen wel op een andere manier binnen Nederland.... 
Moeilijk, ja moeilijk, helemaal in deze tijd waar  velen denken te kunnen koken.... zonder te willen investeren in zichzelf..... moeilijk, moeilijk... gaat het worden. Want acht uur per dag alleen maar productief moeten, willen zijn binnen de horeca is haast niet te toetsen en eigenlijk niet te meten.
Denk hier maar eens over na... ben je tijdens de 'dienst' inderdaad iedere minuut productief voor het bedrijf.... of is de noemer, 'productiviteit' binnen keukens vaak een eigen in te vullen interpretatie... we staan gelukkig niet aan een lopende band te werken..... al werd het dan wel een stuk eenvoudiger aangaande productiviteit en urencontrole.. ;-)


Ik weet hoe ik mijn kennis ook anders kan overbrengen.....zonder dat ik een ''gevaar'' wordt binnen de horeca van nu.... en zo snijdt een mes aan twee kanten... adieu gastronomie...welkom gastronomie...maar dan wel binnen een gecontroleerd, bestaand concept...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten