dinsdag 21 december 2010

Verneuk de massa, spek de kassa? Foei poeliers!

'Simsalabim', en het varkensvlees wordt reevlees, de kip verandert in kalkoen en het piepkuiken wordt verandert in een kwartel . Dit riekt naar geldklopperij, maar er kan ook iets anders aan de hand zijn!! Deze 'poeliers' zijn daadwerkelijk ambachtelijk en hanteren de recepturen van vroeger. De veronderstelling van de VWA...........................
De VWA heeft de afgelopen maanden diverse tests gedaan bij diverse ambachtelijke poeliers binnen Nederland en wat blijkt, één op de tien poeliers verneuken de massa. Nederland verkeert door dit nieuws in shock omdat de meeste consumenten de kerst inkopen al gedaan hebben. Oei, straks blijkt de ingekochte kalkoen een opgeblazen 'kip' te zijn, de 'dure' reepeper blijkt geen ree te bevatten en in de wildbouillon zitten ook andere ingrediënten dan op het etiket aangegeven.

Maar mensen maak U niet te druk, genaaid wordt U toch, is het niet met wild dan wel met iets anders, zo is onze maatschappij geworden. Wat betreft de wildgerechten wil ik toch een kleine kanttekening maken. Als ik paté maak, dan bestaat de basis altijd uit 2/3 vet spek van het varken in combinatie met 1/3 kalfsvlees, deze massa wordt twee maal door de fijnste molen gedraaid bij mijn slager, hierbij wordt de smaakmaker toevoegt, bijvoorbeeld kwartelgehakt. Ook mijn duivenbouillon en dat is een klassieker en een hele smakelijke, heeft als basis kippenbouillon. Ik hanteer bij deze bereidingen recepturen van vroeger en hiermee verneuk ik niet de massa, maar handel ik naar smaak!! Neem van mij aan dat er geen paté te maken is zonder het vette spek van een varken. En gelooft u mij niet en koopt u bijvoorbeeld een fazant, neem het dier dan mee naar huis in zijn of haar jasje. Tip: neem een haar, dat vlees is vele malen lekkerder.

De VWA heeft of zich niet verdiept in recepturen van vroeger of de poeliers zijn echt stout en willen toch in een Porsche rijden. Maak een keurmerk poeliers met opgestelde ambachtelijke richtlijnen en u bent van alle geblaf verlost. Beste consument, rijdt uw poelier in een Porsche, kijk dan uit en vraag naar de recepturen van het gerecht wat u koopt, geen receptuur kan een Porsche betekenen. Ik wens u een paar wilde kerstdagen toe en laat uw plezier niet vergallen door zulks niet onderbouwd nieuws binnen een krant!!!!!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten