maandag 20 december 2010

Lidl, winnaar van het kerstoffensief van de supermarkten.

Veel supermarkten doen er alles aan om de consument te behagen betreffende de kerstdagen en de acties zijn er dan ook legio. Stel dat er ook onder de supermarkten 'michelin sterren' zouden bestaan en wij als consument een gevoelsmatige indeling mochten maken, dan zou waarschijnlijk Albert Hein *** verkrijgen, De C1000, en Jumbo** en een Dirk*. De andere supermarkten zouden waarschijnlijk niet eens in de 'Lekker' staan. Alleen één supermarktketen steekt er met kop en schouders bovenuit wat betreft marketing en dat is de Lidl en hier is het echt druk, ik heb het hier niet over kwaliteiten van producten, dat laat ik aan u over, maar puur over het feit hoe de consumenten geïnformeerd kunnen worden betreffende de kerstdagen. Dat vind ik innovatie en dan ben ik benieuwd of de 'sterren supermarkten' hun sterren behouden binnen 2011, let maar op , de 'underdogs' gaan een groot aandeel overnemen, puur door 'upgrading' en 'beleving'. De lidl heeft een bekende 'kop' binnen haar muren gehaald genoemd, Ramon Beuk. Samen met deze kok hebben ze een kerstgerechtenlijn ontwikkeld onder de naam: Kerst, luxe voor iedereen. Het assortiment biedt ondermeer voorgerechten, soepen, hoofdgerechten, sauzen, bijgerechten en desserts. Verder is het aanbod van de wijnen uitgebreid, hun reclamefolder voor de kerst is bedrukt op kwaliteitspapier en heeft verwijzingen naar hun website. De ondersteuning via internet bestaat uit videomateriaal waar duidelijk wordt uitgelegd aan consument hoe de diverse gerechten bereid kunnen worden via een stappenplan.
Dit is een zeer goed uitgekiende manier om aan alle vragen van consumenten tegemoet te komen. Eerst de ontwikkeling van de gerechten, dan een duidelijke internetondersteuning, de folder en dan de reclamecampagne.


Het kerstoffensief werkt, er wordt wat weggesleept en niet alleen voor de 'kleine beurs', maar werkelijk door iedereen, ik woon vlakbij een Lidl en voor het 'wagenpark' wat vaak op de parkeerplaats staat hoef je, je niet te schamen. Ik vind dit 'kerstoffensief' van de Lidl een zeer interessante materie, ook in verband met ons nieuwe 'ding' Buitenshuys, Signature Culinaire met de kerst, vooral op het gebied van verpakkingsmaterialen, inhoudsmaten en vormgeving. Natuurlijk hebben wij ons 'eigen ding' waar kwaliteit, ambachtelijkheid en beleving binnen bereiding voorop staan. Wel heb ik altijd al gedacht dat specifiek gerichte video-ondersteuning één van de beste manieren is om duidelijkheid te verkrijgen van bereidingsmethodieken voor consumenten. De hedendaagse consument wil video-ondersteuning, kijk alleen maar naar de muziekindustrie en websites als 'you tube'. Ons eigen snelle en 'kleine kerstoffensief' heeft ook haar vruchten afgeworpen, als 'Buitenshuys met de kerst' een virtueel restaurant zou zijn dan schuiven hier met de kerst meer dan honderd gasten aan tafel, voor een a la carte menu. En dat is een goede opstart van ons 'kerstgebeuren', meer dan honderd ambachtelijk bereide menu's worden netjes verpakt, met begeleidend schrijven, uitgereden en of opgehaald. Misschien volgend jaar ook wel met video-ondersteuning, eerst deze nieuwe tak van de kerstdagen gecontroleerd proberen te krijgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten