zondag 21 november 2010

Google en bedrijfspecifieke innovaties

Hoe halen sommige bedrijven het beste uit hun medewerkers wat innovaties aangaat? Ik vind dat Google hierin een meester is, heb er al vaker over geblogd maar het blijft mij boeien.
Medewerkers mogen 1/5 deel van hun tijd vrij besteden om over innovaties en applicaties mee te denken.
Google werkt met een ''nine notions of innovation'' en deze zijn beschreven binnen alle functie omschrijvingen. Verder kijkt Google niet naar de ervaring van nieuw aan te nemen medewerkers maar zij moeten de besten zijn binnen een specifiek gebied.
Nu moet je Google niet gaan vergelijken met de Horeca maar wees wel reëel, ook de horeca is afhankelijk van innovatie en inspiratie en als ik dan het boekwerkje 'Naakte Chefs' opnieuw lees dan zet mij dat aan het denken, waar halen deze 'sterren' dan hun inspiratie vandaan met hun schaarse vrije tijd?
Kan het zijn dat als je werkt als een bezetene met geen eigen vrije tijd, dit ook kan gelden als 'fictieve inspiratiebron', dit zal waarschijnlijk kunnen, maar deze 'inspiratiebron' is binnen de reële wereld van nu allang een gepasseerd station betreft de horeca!
Dat de Horeca iets kan leren van Google, daarvan ben ik overtuigt. Voor hun die meer willen weten over de 'nine notions'' onderstaande link.
http://www.ncsi.nl/kennisbank/cases/google_de_innovatiemachine/
Hoe houdt Google haar medewerkers innovatief en inspirerend, zie onderstaande link
http://www.youtube.com/watch?v=j6h-gm01Fb0
Ik denk dat de meest ontspannen 'geesten' gaan innoveren binnen de toekomst van de Horeca en zij die blijven kleven aan vroeger buiten de boot gaan vallen.
Let wel dat 'Basiskennis' een must zal blijven op elk specifiek gebied zowel voor keuken als bediening, maar zeggen dat je goed bent door enkel en alleen maar door te buffelen is nu al niet meer ECHT!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten