donderdag 24 juni 2010

Planten en snoeien

Ik houd van het planten van 'planten', natuurlijk wel in eigen tuin.
Planten van 'planten' is niet moeilijk, je zet een polletje in de grond, bewaterd deze en de plant slaat aan. Nu heb ik rondom ons huis een 'bos' aangeplant en dit is te onderhouden door het 'bos' drie maal per jaar te kortwieken. Dit gaat goed en ik heb hier ook hulp bij maar een 'bos' in bedwang houden kan eigenlijk iedereen. Als de vormen van het 'bos' zijn vastgesteld dan snoei je erop los om de vormen te behouden en uit te diepen. Ik kan intens genieten van het 'bos' en dit gaat ook nooit vervelen, maar: de kruidentuin moest van mij ook een uiterlijk hebben van oud, niet strak gesnoeid en rust uitstralen.

Ook al is dit gelukt, terwijl deze tuin nog niet af is krijg ik soms een apart gevoel. Zo stoer als ik met de heggenschaar in de weer ben binnen het 'bos', zo onzeker wordt ik van het snoeien van de kruiden en de vruchtendragers.
De salie staat in volle bloei, evenals de wijnruit maar de pollen zijn te groot geworden en dit gebeurd ook met de lavas, de peterselie en ga zo maar door.......
Ook de vruchtendragers beginnen nu te geven maar worden ook te groot, de frambozen beginnen hun vruchten te geven maar de plant groeit maar door.
Doorgeschoten lavas, aardbeien, etc,...... Eigenlijk zou er eens een goed snoeiboekje moeten komen om deze materie eens duidelijk en eenvoudig uit te leggen.
Het snoeien en onderhouden van de meest voorkomende kruiden en vruchtendragers.
Of misschien op video, of via Internet op sites als: Letscookit.tv

Ik ben altijd onder de indruk van de wijnboeren die een minimale rank verkrijgen met hoge opbrengst van vruchten. Niet alleen onder de indruk maar ook jaloers als ik naar mijn frambozenstruik kijk, wel geteld 30 frambozen van opnieuw een 'doorgeschoten struik.
Weet wel dat ik al gelukkig ben met 30 frambozen want de smaak van deze 'zongevoeden' is niet te evenaren en dat geldt ook voor de, in de ochtend geplukte tomaten, heerlijk!!
Maar hoe gaat het 'dieven' van de tomatenplanten nu werkelijk?

De kooksite van de Benelux met méér dan alleen koken, Let's cook it:
http://www.letscookit.tv/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten