maandag 28 oktober 2013

Even #zieken

Een paar oud-leerlingen hebben de gaten gevuld binnen de keuken daar waar nodig... ze duiken een keuken binnen en gaan koken... en dan blijven de reacties niet uit.. het blijken namelijk aardige koks te zijn die staan voor hun ding, geen grote bekken, maar gewoon analyseren en daarop een mise en place bouwen.... en dan koken...





Dit zijn oud leerlingen en dat maakt mij trots... niet eigenwijs maar trots....de tijden zijn blijkbaar verandert.... er zijn veel koks die er een 'potje' van maken... ze verdienen een goed salaris.. en doen hun ding... maar vaak is het zonder liefde en vakkennis...en dat is jammer en verwerpelijk... ze hebben waarschijnlijk een cursus gevold bij de NTI... of iets dergelijks...



De opleidingsstructuur binnen ons landje is natuurlijk een fiasco geworden, er staan jongens en meisjes voor de klassen die ternauwernood hun cursus hebben afgerond en die staan je tegenwoordig te woord als er belangrijke beslissingen genomen moeten worden, en dat doet mij soms zweten, met klamme handjes stel ik mij dan voor op een basisschool of binnen het voorgezet onderwijs.... want waar moet je over praten...

Mijn 'onderwijs-negativisme' komt door de goede reacties van de gasten op de prestaties van de oud-leerlingen... was het toen beter.... zijn ze beter opgeleid door de oude rotten....

Hoe het toen was:

  • De leraar en of chef was correct gekleed
  • De leraar of chef kon eten met mes en vork
  • De leraar of chef was op de hoogte van het laatste nieuws
  • De leraar of chef was op de hoogte van normen en waarden
  • De leraar of chef schreef foutloos Nederlands
  • De leraar of chef was de puberteit ontgroeid
  • De leraar of chef beheerste alle basis-kooktechnieken
Ik wil best wel weer werken met 'nieuwe leerlingen.... maar dan moeten ze opgevoed zijn door bewuste ouders en door oudere docenten.... en dan kunnen we weer gaan doen wat we willen.... binnen de keukens.... en binnen de opleidingen mits daar ook goede docenten staan....en geloof mij ik ken er een paar en die hebben zich allang bewezen...

Ik ben trots.... heb altijd gekeken vanuit diverse hoeken.... vanuit de eigenaar, vanuit de chef, maar vooral vanuit de leerling....... en daarom drink ik tegenwoordig een biertje extra met al die oud-leerlingen.... en dat is genieten...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten