maandag 10 september 2012

Productinformatie.... wel of niet...

Norbert Koreman haalt uit.... aangaande een visje wat je op vele kaarten tegenkomt... de Pangasius.... in de 'volksmond' Panga.... genoemd.... het visje wordt gekweekt in de meest vervuilde rivieren binnen de Mekondelta in Vietnam. 




Maar het is niet alleen de panga..... die je op de kaarten terugziet..... ook de tilapia.... is een gewild visje....  'strontmond' wordt de Tilapia genoemd door de kwekers.... omdat dit visje kampioen blijkt in 'het eten van eigen uitwerpselen'...... het visje vreet tot zes keer meer uitwerpselen dan hij zelf produceert.....



Toch nemen dit soort producten gretig aftrek binnen de horeca.... en wel onder alle doelgroepen..en dit komt door de 'exotische namen'... en de onwetendheid.... van consument..



Ooit vele jaren geleden, moest ik komen met een menu voorstel voor een groep mensen....  ik had als tussengerecht een bereiding van kabeljauw staan.... maar deze moest vervangen worden door tilapia ( dit wilde de dame, kouwe kak, die dit organiseerde).... en wat doe je dan als 'verkoper'.... had ik toen moeten zeggen..... O, u heeft liever de 'strontmond' als tussengerecht.

Enfin.. natuurlijk klopt het verhaal van mijn vriend Norbert.... maar zou het niet eenvoudiger om op alle producten die wij importeren.... de 'gevaren' te vermelden. En weet u waarom... terwijl ik dit schrijf... draai ik een Samson.. en het pakje wijst mij gelijk weer op de gevaren.... vetgedrukt:   Roken is dodelijk.... klein gedrukt: roken kan de bloedsomloop verminderen en veroorzaakt impotentie. En toch steek ik de sigaret aan.... mijn eigen keuze....

Zo ook kan het zijn dat consumenten de 'strontmond' willen eten en zelfs de pangasius....vol met arseen.... dat zijn vrije keuzes.... maar moet dit op de verpakking van de importeur staan... of moet een restaurateur het vermelden op de kaart...... dat is een punt...... wie wordt de heilige..... die ingrijpt......

Bron: Pangasius en Tilapia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten