vrijdag 7 oktober 2011

Het #jodenhaasje ...... nu pas nieuw..??

Vandaag opnieuw een dag die 'herfst' mag worden genoemd.... en wat doe je dan... inderdaad, een beetje 'rondneuzen' op het Internet.... eigenlijk op zoek naar iets.... maar eigenlijk naar niets.


Maar zo kwam ik plots op de site van een 'foodtrendwatcher' terecht en daar vond ik een appetijtelijk verhaaltje, over het 'jodenhaasje'. Het verhaaltje ging over een stukje vlees 'wat nu de menukaarten bestormd.... en dat vind ik eigenaardig. Jaren geleden toen de prijzen van de ossenhazen omhoog werden geblazen zijn wij gaan zoeken naar andere alternatieven.....



Ik werd toen getipt door Johan Kuiper... van...Van der Zee slagerijen (Hanos) op het jodenhaasje, ook wel aangeduid als diamanthaas. Een mooi stukje vlees.. wel incourant... maar met smaak en een redelijk goed 'alternatief' voor de ossenhaas.... al heeft het wel meer 'bite'.... Inkooptechnisch ook aantrekkelijk wat de kiloprijs ligt onder de € 12.00 en de kiloprijs van ossenhaas net onder de € 30.00 Vandaar dat wij toen zijn gaan werken met het jodenhaasje.....
Ook binnen onze kookstudio hebben we het toen gelijk geïntroduceerd, maar hadden toen wel het probleem dat het niet te verkrijgen was binnen de reguliere markt....maar misschien nu wel......binnenkort....of toch maar niet....Albert, Dirk en Jumbo.. :-)
Er gaan binnen de handel wel alternatieve benamingen door aangaande het jodenhaasje...maar de bekendste is het 'diamanthaasje'.... en wij, wij noemen het stukje vlees 'haas uit de voorvoet'. 


Het is een mooi stukje vlees voor een goede prijs en er zijn vele bereidingen op toe te passen.. zowel warm als koud...maak maar eens een 'steak tartare'.. voor de prijs hoef je het niet te laten.
Maar dat het jodenhaasje nu pas wordt opgemerkt door de 'foodtrendwatchers' bevreemd mij..wel vind ik het vernieuwend dat dit stukje vlees een eigen website heeft.. dat is wel nieuws..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten