vrijdag 3 september 2010

Een'recept' bereiden en of maken

Heeft U weleens een recept gemaakt uit een gekocht kookboek?
Hoe was het eind resultaat, was dit het plaatje wat werd voorgespiegeld, of was het verre van dat?
Eigenlijk is een bouwpakket met 'bouwtekening' ook een receptuur om een eindresultaat te verkrijgen, bijvoorbeeld een kast.
Ik kan redelijk koken en ook redelijk klussen, heb best wel wat inzicht. (dacht ik!)
Vanavond even een kast in elkaar zetten, bouwtekening erbij (=receptuur) en dan gewoon doen wat er staat. Vrij eenvoudig en simpel, zo lijkt het, maar het koste mij, blood, sweat and tears.
Het resultaat is bedroevend, de planken binnen de kast hangen scheef en de deuren passen niet.
Ik heb het bouwsel geanalyseerd met de oudste zoon en wij zijn tot de conclusie gekomen dat de bovenkant van kast eigenlijk de onderkant is: actie hierop is de gehele kast te demonteren.

Wat ik hierdoor wel leer is dat mijn recepturen uitermate accuraat geschreven moeten worden en dit geldt natuurlijk voor alle koks, wil je dat een recept ook echt klopt.
Ik denk dat de ontwerpers van meubelen net zo zijn als creatieve koks, je ontwerpt, maakt en dat is IT!!!!!!
Nog snel effe een receptuur en of 'bouwtekening' erbij en verkopen die handel.
Let wel ontwerpers, wees nauwkeurig met uw receptuur want anders klopt het eindresultaat niet, uw geesteskindjes staan als 'gedrochten' binnen onze woningen als men de bouwtekening niet begrijpt.
Ik moet natuurlijk niet een te grote 'waffel' hebben want dit geldt ook voor mijn recepturen, of zal ik zeggen de onze, of die van hun die KOOKBOEKEN op de markt brengen.
Aan alle Ikea's, Leen Bakkers, Trendhoppers, etc, maak de bouwpakketten transparant en kinderlijk inzichtelijk, dan gaan wij koks dit ook doen met onze recepturen. Dan staan er geen 'gedrochten' meer binnen onze huizen en krijgt iedereen lekker te eten die uw boek koopt.
Het is moeilijk om iets op papier te zetten wat voor de''ontwerper', een gevoelsmatige en gedetaileerde omschrijving van hetgeen hij of zij ontworpen heeft is eigenlijk niet te doen.
Kunnen ontwerpers en koks egoïsten zijn, ik denk van wel!!

Maar weet je wat er echt aan de hand is: Wij lezen niet meer, wij gunnen ons niet meer de tijd om echt te lezen en daarom staat de kast scheef, is de heg verkeerd gesnoeid en de goulashschotel verprutst.
OEI !!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten