dinsdag 7 september 2010

Diep bedroeft

Ik ben diep bedroeft en teleurgesteld over mijn generatie en de generaties van nu!
Kunnen koken binnen generaties is een primaire factor om te kunnen leven op een gezonde en plezierige manier, de mens moet eten en eten moet lekker zijn!
Kunnen koken wordt doorgegeven door generaties, ik ben een veertiger, dus nog jong en zo ook is mijn vrouw (een stuk jonger). Mijn vrouw kookt vers en kan koken, geleerd van haar moeder. Zij maakt natuurlijk gebruik van de apparatuur die nu voorhanden is om 'tijdwinst' te behalen, maar onze kinderen eten een normale verse pot.
Maar wat blijkt, mijn generatie vertoonde al scheuren binnen het 'normale thuiskoken' dus er wordt geen donder meer doorgegeven aan de toekomstige generatie die nu voor dezelfde taak staat.
De aardappel komt niet meer ter tafel, ook de groenten niet meer. Komt dit ook te staan binnen het program wat Mark Rutte nu alleen schrijft. Er wordt niet meer gekookt binnen Nederland, alles is gebasseerd op op 'snel', er lopen te veel dikke mensen rond en dat geldt ook voor de kinderen.
Ik wil 'verdomme' gewoon eten en goed, daar hebben kinderen ook recht op.
Maar helaas, mijn generatie is al vervormd tot het bereiden van 'snel' en kant en klaar' en waardoor?
Dat weet U en ook ik, de maatschappij wordt ingericht voor volledig werkende partners en vitamine pillen fabrikanten.
En dan maar klagen dat een ieder te dik is en aan sport moet gaan doen, als Rutte echt iets wil schrijven over de mens, maatschappij en Nederland dan kan hij nooit om deze problematiek heen.

En nu?
De voorbeeldfunctie blijft bij moeder, dit is 'natuurlijk bepaald', zij geeft hier richting aan, ook wat het gezond consumeren betreft.
Kinderen spiegelen zich aan de moeder en moeders geven door, zij zijn de spil betreffende het dagelijks koken.
Zoals het nu gaat, dan komt het niet goed, mijn generatie geeft niets meer door, dus aankomende generaties ook niet. Als U kiest voor kant en klaar en of enkel maar voor gemak dan ben ik benieuwd?
Ben benieuwd naar de evolutie binnen Nederland op het gebied van binnenshuis consumeren?
Weet je waar ik bang voor ben en bedroeft door wordt, voor de werkelijkheid: Mensen hebben geen tijd meer om te koken, zijn moe, dus worden er veel kant en klaar maaltijden binnengehaald, maar ook veel snacks. Hierdoor wordt het sporten erg belangrijk om van het te dikke lijf af te komen en de vitaminen verkrijgen we door drankjes en pilletjes!

Ik heb een goed idee:
De huishoudschool komt terug, maar nu voor mannen en vrouwen, na de lagere school wordt een ieder verplicht om hieraan deel te nemen en vanuit hier gaat de scholier verder met de verkozen onderwijsrichting.
Binnen deze verplichte basis opleiding leer je vers te koken, maar wel op een efficïente manier en krijg je nog iets van waarden en normen mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten