vrijdag 16 juli 2010

Kruiden

Kruiden zijn een raar goedje, binnen mijn kruidentuin probeer ik de planten op plekken neer te zetten die voor hun optimaal zouden moeten zijn. Veel informatie hierover haal ik uit boeken en van het Internet, maar de beste leerschool is de praktijk door de jaren heen. De verveine die ik dit jaar geplant heb staat op dezelfde plaats als verleden jaar, half zon, half schaduw, maar toch is het dit jaar niet bijzonder goed. De plant slaat wel aan maar de groei blijft achter. Ik kan nog steeds niet oogsten. De diverse soorten bascilicum staan dit jaar goed, beschut en ook half zon, half schaduw, bascilicum is ook een moeilijke plant om goed te laten gedijen, gelukkig kunnen we dit jaar de pasta's verrijken met dit smakelijke en geurende kruid.
De stevia begint nu te knallen, het blijft bijzonder als je op een blaadje kauwt, die intense zoetheid.

De Oostindische kers, die ik kreeg van één der leerlingen groeit goed in de volle zon, maar heb ik waarschijnlijk te laat geplant, de bloemen waar ik op wacht tonen zich nog niet. De bloemen van deze plant smaken een beetje nootachtig en zijn heerlijk in salades.
Het kweken van kruiden is niet zo gemakkelijk als je soms denkt, natuurlijk zijn er kruiden zoals peterselie, look en melisse die overal groeien, maar er zijn ook velen die moelijker onder controle te verkrijgen zijn, dan is de locatie, de grondsoort en de bodemvochtigheid van groot belang, sluit de weersomstandigheden ook niet uit, deze kunnen ook van grote invloed zijn.
Ach ja, dat maakt het ook weer interessanter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten